23948sdkhjf
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Dela sida
Sponsrat innehåll

Nära samarbete löser de gröna knutarna

Väntan på FKG:s Strategiseminarium (17/4) är snart över. Jacob Thärnå, Head of Sustainable Transport på Scania Group, är laddad inför sitt framträdande. – Jag kommer bland annat att tala om att cirkularitet är mer än ett återförande av material, det handlar även om att skapa nya affärsmodeller, säger han.

Hans jobb på Scania Group innebär en ständig och naturlig uppdatering kring de villkor som påverkar företagets utveckling och affärer.
Som allt det som sker när positionerna inom EU flyttas fram vad gäller lagar som påverkar fordonsindustrin.
– Generellt är vi väldigt positiva till det arbete som görs inom EU:s gröna omställning, säger Jacob Thärnå.

El är rätt väg att gå
Men, säger han, det är inte alltid helt lätt att göra rätt.
– Det är inte supertydligt vad exempelvis en koldioxidkostnad är. Desto tydligare är det kring vilka böter vi får betala om vi inte lyckas leverera rätt andel batteridrivna fordon, säger han.
Att eldrivet är rätt väg att gå råder det enligt Jacob Thärnå ingen tvekan om. Fördelarna med elektriska drivlinor blir allt tydligare. För några år sedan räknade forskarna med något decenniums körning innan en elbil kom i kapp och blev lika bra som en dieseldriven bil när det gäller koldioxidutsläpp, eftersom själva tillverkningen av elbilar orsakade så pass stor påverkan.
– I Europa talar vi i dag om ett år, i alla fall när det gäller tunga fordon, säger Jacob Thärnå.
Men för att det ska fungera  måste det finnas både grön el och en bra infrastruktur för att ladda fordonen. Därför välkomnar han lagstiftningen Afir (Alternative Fuels Infrastructure Regulation) som antogs förra året, en del av EU-kommissionens Fit for 55-paket.
Afir reglerar utbyggnaden och höjer ambitionerna kring laddinfrastruktur i Europa.
Annat som behöver fungera väl är prissättningen av energin. Eldrivna fordon kostar mer än traditionella i inköp, men det kan en åkare eller ett logistikföretag ta igen småningom – eftersom el är billigare att köra på än diesel.
– Våra kunder måste dock kunna lita på att energipriserna är någorlunda stabila över tid.

Viktigt att arbeta ihop
Den förflyttning mot eldrift som fordonsindustrin är mitt uppe i ställer nya krav även på underleverantörerna, och enligt Jacob Thärnå är det viktigt att Scania och deras leverantörer går i takt och gör omställningen tillsammans.
– Det krävs ett nära samarbete i den här kedjan. Särskilt när det gäller cirkulära modeller, säger han.
Initiativ som det klimatdatablad som FKG har varit med om att ta fram, där det går att koldioxidredovisa på komponentnivå, ligger helt i linje med vad Scania och andra OEM:er vill se från sina underleverantörer.
– Rapporteringskraven gör att det krävs allt mer av transparens, i hela värdekedjan, säger han.
I nästa vecka kommer Jacob Thärnå till FKG:s strategiseminiarium för att tala om en del av de här sakerna. Ett event han ser fram emot.
– Jag ska presentera våra science based targets och våra hållbarhetsambitioner i stora drag, och vilken påverkan det får för vår framtida affär. Sedan blir det även en del tankar kring cirkulära affärsmodeller.
Är det något du själv hoppas på att få ut av strategiseminariet?
– Jag hoppas på bra dialoger och spännande presentationer!

FKG
Lindholmspiren 3
417 56 GÖTEBORG
Göteborgs stad
Sverige
VAT nummer: SE5563325181

Kontaktperson

GV
Gabriella Virdarson
gabriella.virdarson@fkg.se

Sänd till en kollega

0.049