23948sdkhjf

Svenska företags ansvar för miljöpåverkan

Svenska företag är in en internationell jämförelse dåliga på att strategiskt arbeta med ansvaret för egna produkternas miljöpåverkan och det samhälle företagen verkar i. Dock verkar medvetandet om vikten av strategiskt miljöarbete ha slagit igenom. Det finns många sätt för företag att arbeta med miljö- och samhällsfrågor, ibland kallade Corporate Social Responsibility-frågor (CSR). Mattias Frithiof och Amelie Mossberg har i sin examensuppsats, framlagd vid Handelshögskolan i Stockholm, studerat hur och varför de 200 största företagen i Sverige jobbar med dessa frågor. - Mycket av det svenska CSR-arbetet verkar vara inriktat på miljöinsatser, troligen eftersom det inte finns ett lika stort behov för sociala insatser i Sverige jämfört med till exempel u-länder, fortsätter Amelie Mossberg. Hela 66-81 procent av de undersökta företagen är engagerade i miljöfrågor, vilket är positivt. Ett sätt att arbeta med dessa frågor är att ingå strategiska partnerskap med frivilligorganisationer, vilket visar sig vara ovanligt i Sverige. Bara 5-9 procent av de svenska företagen har enligt undersökningen partnerskap som kan sägas vara strategiska. - Den låga siffran visar att svenska företag ännu inte verkar ha fått upp ögonen för den faktiska nyttan med partnerskap, säger Amelie Mossberg. De partnerskap som har ingåtts är dessutom sällan av strategisk art. Det är till exempel ofta oklart vem på företaget som har det övergripande ansvaret. Desto fler av företagen, 25 procent, har enligt studien en CSR-ansvarig chef och ungefär 40 procent av företagen arbetar systematiskt med CSR och informerar om arbetet på hemsidan. Men även den senare siffran är låg vid en internationell jämförelse. En liknande studie från USA visade att 80 procent av de 500 största företagen i USA presenterade CSR-arbetet på sina hemsidor. Det visade sig även att de flesta företag tittar på sina konkurrenter och följer ”branschpraxis” när man sätter ambitionsnivån för arbetet. Vidare är det personliga engagemanget viktigt, troligen eftersom arbetet med partnerskap fortfarande drivs av enskilda individer och inte av ledningen. Företagen verkar också till stor del arbeta med CSR och partnerskap för att tillfredsställa ett upplevt externt tryck från omvärlden som från media, forskare, EU och regeringen. idag.se

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063