23948sdkhjf

Större i år

Några "världsnyheter", många vidareutvecklingar och förbättringar— och så förstås en del som har varit med förut. Avdelningen Logistics på Tekniska Mässan var större i år än vid förra årets premiär och aktiviteten i montrarna högre.

På avdelningen för interna transporter hittade vi Ergobjörns helt nya autotruck. Ergobjörn är varumärke hos Helge Nyberg i Ulricehamn. Den nya automatiska dragtrucken, Autotruck 101, hade faktiskt världspremiär på Tekniska Mässan och den lockade många intresserade åskådare när den kördes runt i en slinga i montern. Den stora uppmärksamheten berodde till stor del på truckens något annorlunda storlek – truckar ska ju vara stora och starka, inbillar man sig. Här visades i stället en truck som såg ut att vara i förminskad skala, ungefär som en radiobil. – Men detta är den naturliga storleken, berättar Bengt Kindberg hos Helge Nyberg. – Det är en smidig lösning för både produktion och lager där där det räcker bra med en lättare materialhantering, dessutom med en rimlig prislapp. Och trucken kan dra 500 kilo i tio timmar på en laddning. – Att intresset är stort, det har vi märkt på mässan... Trucken följer en reflextejp, utvecklad specifikt för autotrucken, som enkelt sätts fast på golvet. Färdvägen kan enkelt och snabbt ändras vid behov. Användaren bestämmer transportsträckan och var trucken ska stanna. Transporthastigheten är 2,5 km/h. – Vi har arbetat med utvecklingsarbetet i ett par år. Men eftersom vi är en vagntillverkare i grunden har vi kunnat dra nytta av tidigare erfarenheter, säger Bengt Kindberg. Finländska Solving har 30 års erfarenhet på att tillsammans med kunderna utveckla skräddarsydd hanteringsutrustning, Solving Movers, för tung industri. - Våra autotruckar, AGVer, är designade för kontinuerlig drift och kan användas för obemannad betjäning av automatiska produktionslinjer och för transporter av gods långa sträckor. De kan användas i alla typer av industri, förklarar försäljningschefen Michael Åbonde. Autotruckarna är förarlösa system som har utvecklats för upprepad, kontinuerlig, säker och precis materialhantering. De kan hantera laster som väger från några kilo upp till hundra ton eller mera. Truckarna kan förses med olika slag av styrsystem, pc-baserade, med minne för köruppdrag, för användning inomhus eller utomhus. Säkerhetssystem är integrerade. - Förutom traditionella AGV-lösningar med hjul erbjuder vi också alternativ baserade på luftkuddeteknik som vi har 25 års efarenhet av, säger Michael Åbonde. - Lastens vikt är inget problem. ABB transporterar till exempel 400 tons propellrar med våra luftkuddetruckar. På Tekniska Mässan visade Solving en "Mini AGV", utrustad med den senaste generationen laserstyrning, möjligheter till wlan-kommunikation och intern CAN-busteknik. Även Euromaint Industry i Skövde hade en ny AGV på mässan – AGV 69. Euromaint Industry har specialiserat sig på AGVer som monteringsplattformar, där fordonsindustrin är en stor kund. – En AGV kan vara allt från en enkel lastbärare till en avancerad robot. Att använda sig av ett AGV-system i monteringen innebär stora ergonomiska fördelar, säger Christer Gustavsson från Euromaint. En AGV tar hänsyn till montörens optimala arbetsställning genom att placera produkten i rätt höjd och läge. Den följer en slinga i golvet och körs automatiskt fram till respektive arbetsstation. En display visar för montören vilket arbete som ska utföras. – Vill man byta slinga går det bra att köra den manuellt till den nya slingan. När den behöver laddas kör den själv in till laddningsstationen. Truckar spelar inte samma framträdande roll som tidigare på Tekniska Mässan. Men Mitsubishi fanns på plats med flera modeller, bland annat nya truckar i serien SBV12–16N. Serien består av ledstaplare/plattformsstaplare för växelströmsdrift, kan stapla upp till 4,5 meter, har breda styrhjul för hög stabilitet och låg tyngdpunkt, också för bättre stabilitet. De nya truckarna har också fått ett helt nytt chassi. – Dessutom har serien en patenterad, stabilare mastkonstruktion, kallad vision, med mycket bra sikt framåt och god lyftförmåga, säger Mats Nyberg vid Stenborgs Truckar i Järfälla, som är generalagent för Mitsubishi. SBV-serien har också en mycket bra ergonomi, betonar Mats Nyberg. Så styr tvärbalkens form bort hinder från styrarmen och förarens händer. Föraren kan sköta trucken kontinuerligt utan att behöva släppa handtaget. Och så finns det en "sköldpaddsknapp" – en knapp för krypkörningsfunktion och förbikoppling av styrarmslåset. I närheten av truckarna hittar vi också Tommy Frölid från Svensk Truckförarutbildning. För Tommy är det första gången han deltar på mässan och han trodde nog att intresset från besökarna skulle vara lite större: – Att utbilda truckförare är ju väldigt viktigt, framför allt av säkerhetsskäl. Behovet är stort för det här är en gråzon, många kör truck utan riktig utbildning. Fast Tommy Frölid tillägger att industrin sköter sin utbildning bra, det är betydligt sämre inom handeln. Och visst har han fått respons på mässan: – Jodå, det har varit flera som har kommit för att prata. Och jag har fått inspiration och flera förslag på framtida aktiviteter, som utbildning i ekonomisk körning och att driva frågan om alkolås i truckar. Lyftteknik fanns det givetvis en hel del av på mässan. Så presenterade Ergolift en ny lyftarm som man kallade världsnyhet. – Det är en helt ny lyftarm som när den inte används inte har hydraulsystemet igång – fast det ändå är igång, förklarar Seppo Leppälampi, marknadsansvarig på Ergolift. Denna något kryptiska beskrivning får sin förklaring när Seppo utvecklar det hela. Lyftarmen har en helt ny reglerteknik för lyft- och sänkfunktionerna. Hydraulsystemet är frekvensstyrt för proportionalstyrning med stor precision och mjuka rörelser. Lyftarmen är helt tyst i viloläge då inga hydraulfunktioner är i drift men lyftsäkerheten är bibehållen. Så fort lyftarmen ska användas är den redo och hydraulsystemet kör igång igen. Det hela styrs med elektricitet – vanlig enfasström. – Fördelarna är många. Lyftarmen är tyst när den inte används, den drar heller ingen ström då, vilket är energibesparande och miljövänligt. På köpet får man att den är mer följsam i rörelserna. På lyftarmen kan monteras valfritt lyftarmsverktyg. Ergolift är ett varumärke hos Skoogs Maskin och Svets AB i Arboga och det är också där som all tillverkning sker. – Det exemplar vi visar nu på mässan är embryot till nya lyftarmar. Men vi har fått väldigt bra respons så vi tror mycket på denna nya teknik, förklarar Seppo Leppälampi.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078