23948sdkhjf

Säkerheten höjs kring stora truckar

Vi skrev tidigare i år om hur Konecranes utvecklat olika system för bättre ekonomi i sina stora truckar. Här kommer ytterligare en rapport om ett nytt system. Denna gång är det säkerheten för de som rör sig kring de stora truckarna som står i centrum.
Varje år dör tiotals personer när de hamnar under stora containertruckar där föraren inte har möjlighet att se varje vinkel runt trucken.

För att öka säkerheten i hanteringsarbetet tar Konecranes också rfid-tekniken (Radio Frequency ID) till hjälp i form av ett varningssystem kallat Near Guard. Genom att montera två–fyra rfid-mottagare på trucken samt placera ut s k rfid-taggar i närheten av hinder eller objekt man vill skydda mot påkörning, exempelvis en låg industriport, en viadukt eller bro, inom truckens normala arbetsområde, får föraren en audiovisuell varning på EMC Master-displayen när han/hon närmar sig ett förutbestämt skyddsavstånd.

– Rfid-taggarna behöver inte bara vara fästade vid stationära skyddsobjekt, utan kan också appliceras på rörliga objekt, exempelvis genom att sys in i arbetskläderna på de som dagligdags rör sig i närheten av truckars arbetsområden. Det fungerar lika bra i sådana applikationer, förklarar Mikael Andersson, produktchef och tillika försäljningschef vid Konecranes Lifttrucks AB i Markaryd.

Signalen om att något finns i närheten kan ges via ljud, en lampa eller en symbol på en liten skärm i förarhytten.

Konecranes Near Guard-system har också förlänats pris för innovativ skyddsteknik. Andra skyddsutrustningar är Parking Distance Control (PDC) med sensorer som mäter avstånd vid bakåtkörning, till vilken kan kopplas ett kameraövervakningssystem, Camera Supervision System (CSS), i vardagstal även kallad backningskamera.

Till kostnadsbilden för truckhantering hör också kostnader för skadeförebyggande underhåll och reservdelar under truckens hela livslängd (LCC, Life Cycle Cost). Hos Konecranes i Markaryd strävar man idogt efter att sänka även dessa, exempelvis genom att utöka intervallen mellan underhållstillsynerna. För motorn har man lyckats utöka detta intervall med 500 driftstimmar, för växellådan med 1 000 driftstimmar och för hydraulsystemet med hela 4 000 driftstimmar. Till detta bidrar inte minst ett ultra-fint filtersystem, som förlänger intervallet för byte av hydraulolja från 4 000 till hela 12 000 driftstimmar.

– Longlife Filter-systemet för hydrauloljan reducerar också oljeförbrukningen med 80 procent, jämfört med traditionella filtersystem, inflikar Hans-Jürgen Haupt, försäljningschef vid Konecranes GmbH i Dreieich utanför Bremen. Ett reservdelscenter finns i Langenhagen strax norr om Hannover (nära flygplatsen). Drygt 300 anställda på drygt 20 orter sörjer för att hålla Konecranes truckar rullande på den tyska marknaden.

I slutmonteringsverkstaden i Markaryd tillverkas truckar och teleskopbomtruckar för den europeiska och nordamerikanska marknaden, medan maskiner för den asiatiska och sydamerikanska marknaden tillverkas i Kina. Koncernen sysselsätter runt 10 000 anställda på 578 orter i 46 länder och omsatte under 2010 1 546 miljoner euro.

Av Paul E Branke
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064