23948sdkhjf

Toyotas smalgångare 30 procent mer produktiva

Starkare, smidigare högplock- och smalgångstruckar i truckfamiljerna Optio respektive Vector lanserar Toyota Material Handling Europe.
En helt nykonstruerad högplocktruck, BT Optio H-serie, en likaledes helt nykonstruerad smalgångstruck, BT Vector R-serie med fast förarhytt, samt en ny förarlyftande smalgångstruck, BT Vector C-serie, lanserade Toyota Material Handling Europe under sommaren.

Kapacitetsmässigt rör sig de nya truckarna inom intervallet 1–2 tons lyftkapacitet, med modeller stegade på olika nivåer inom detta intervall. Så t ex finns Optio H-serie i kapaciteterna 1,0 respektive 1,2 ton, och betecknas då OME100H respektive OME120HW, medan smalgångarna Vector R-serie och Vector C-serie också byggs med två alternativa lyftkapaciteter, men i fler varianter.

Den icke-förarlyftande R-serien erbjuds med 1,25 respektive 1,5 tons lyftkapacitet och betecknas utrustad med roterbart vridgaffelaggregat (turret head) VRE125 respektive VRE150, medan en version med sidotraverserande skyttelgaffel betecknas VRE125SF (står för Shuttle Fork). Den förarlyftande C-serien erbjuds med 1, 1,2 och 1,35 tons kapacitet, och betecknas VCE100, VCE120 respektive VCE135.

Med drygt 12 meters räckvidd (10,5 m max förarplattformshöjd + 1,6 m orderplockarens max nåhöjd = 12,1 m räckvidd) uppges förarlyftande högplocktrucken BT Optio H-serie erbjuda för sin klass marknadens högsta manuella plockhöjd uppe i pallställagen. Två alternativa chassiebredder finns att välja på, 1 050 alternativt 1 250 mm. Och för 1-tons-modellen OME100H finns dessutom valmöjligheten att välja mellan nio olika förarplattformsbredder, från 1–1,8 m. Till det kommer ett initiallyft om 800 mm hos plocka-varor-till-pallgaffeln, för att anpassa pallhöjden till ergonomiskt lämplig nivå, i takt med att varuhögen växer sig allt högre på plocka-till-pallen.

Åkhastigheten vid längre förflyttning är hela 12 km/h, med snabb acceleration och likaledes snabba lyft-/sänkrörelser för förarplattformen + gaffeln. 0,75 m/s sänkhastighet är en kraftig förbättring jämfört med tidigare. För att vinna tid kan trucken också diagonalköras, varmed avses samtidig lyftrörelse för förarplattformen med åkrörelse framåt i hög hastighet inne i ställagegången. En förprogrammering av önskade plattformslyft till förvalda plocknivåer finns som tilllval och spar förstås ytterligare tid i plockarbetet.

Med BT Optipace-systemet övervakas såväl lastvikten på truckgaffeln som lyfthöjden för automatisk anpassning av åkhastigheten till en säker nivå för att skydda ekipaget mot vältning. Ute på lagergolvet styrs trucken fritt av föraren, medan den inne i pallställagegångarna kan tvångsstyras mot en räls eller med hjälp av induktiv styrslinga nedfräst i betonggolvet, vilket spar tid och låter föraren koncentrera sig på plockarbetet.

Av Paul E Branke
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062