23948sdkhjf

Svensk industri behöver bred samverkan för Industri 4.0

Våra industriföretag har historiskt sett varit banbrytande i sitt utnyttjande av innovativ teknik och modern ingenjörskonst. När vi nu är inne i ett nytt viktigt teknikskifte har svenska industriföretag inte lyckats anamma dagens moderna IT-möjligheter på samma sätt, varför vi behöver nya initiativ och en transformerande samverkan. Och det är bråttom att få innovationshjulen att rulla igen.


Att svensk industri är av väsentlig betydelse för Sverige och vår välfärd tycks politiker så väl som företagsledare vara rörande överens om. Därför är det av yttersta vikt att säkra svensk industris konkurrenskraft på en global marknad när den tekniska utvecklingen accelererar. Den fjärde tekniska revolutionen vi nu befinner oss i innebär i korta drag att kunna utnyttja de synergier och den optimeringsmöjlighet som instrumenterade, ihopkopplade och intelligenta maskiner skapar. Etiketter som Big Data, Internet of Things och Industri 4.0 måste då bli konkreta fokusområden för industriföretagen och med en utveckling som drivs av affärssidan och inte av IT. Hur kan vi då få detta att hända?

Vänta inte på politiken . Under förra årets Almedalsvecka talade dåvarande näringsminister Annie Lööf om vikten av samverkan mellan politik och näringsliv. Nuvarande närings- och innovationsminister Mikael Damberg gjorde liknande uttalanden vid DI:s Stora Industridag i slutet av förra året. Då utlovades även ett innovationsråd direkt under statsministern, som kommer att ha som uppdrag att adressera frågor rörande innovation, samverkan, life science och klimatfrågor. Vi är tveksamma om detta är tillräckligt konkret och om det tillräckligt snabbt skapar det ramverk som svensk industri behöver för att inte tappa mark.

I Tyskland har samverkan mellan politik och näringsliv konkretiserats under parollen ”Industri 4.0”. Där investerar båda sidor avsevärda summor för att adressera frågor kring innovativa processer, smarta produkter och tillverkningsprocesser samt nya affärsmodeller. I jämförelse med detta både strategiska och taktiska initiativ kan Dambergs innovationsråd tyckas klent. Det är givetvis helt rätt, och strategiskt nödvändigt, att på lång sikt se till forskning och utveckling. Men det är ett långsiktigt initiativ och svensk industri behöver betydligare kvickare fötter.

Förändra på flera plan . Den katalysator som krävs för att säkerställa svensk industris konkurrenskraft kommer genom samverkan inom den svenska industrin. Svensk industri har tillräckligt med kunnande och erfarenhet av avancerad teknik för att göra denna fjärde industriella revolution till sin.

Att göra svensk industri smart kräver dock förändringar på flera plan. Infrastrukturellt krävs det investeringar för att fortsätta instrumentera och koppla ihop maskiner, utrustning, fordon och andra vitala grundstenar. För att denna investering ska ha ett värde, krävs det initiativ för att göra dessa ihopkopplade system intelligenta. Då krävs att den analytiska kompetensen som finns inom svensk ingenjörskonst även appliceras på informationsområdet. Vidare behövs det även investeringar på den operationella sidan. De insikter som kan nås rörande den industriella verksamheten (oavsett om det rör optimering av tillverkningsprocesser, logistikflöden, servicekontrakt eller något annat) behöver få ett transformativt genomslag för att deras fulla potential ska realiseras.

Agera nu. Det finns en viss tröghet inom svensk industri vad gäller förändringsviljan, vilket resulterat i att många svenska industriföretag ännu inte insett affärspotentialen i den tjänstetransformering som ett industriellt internet of things innebär.

Svensk industri måste agera på de möjligheter som den nya tekniken innebär och de måste göra det nu! För att nå en framtida ”pole position” som innovationsledare krävs att företagen samverkar i större ekosystem tillsammans med partners och leverantörer.

En framgångsrik svensk industri är en industri i ständig förändring. Låt oss förändras tillsammans!

Bildtexter: Överst Patrick Couch - Senior Manager, Business Analytics & Strategy och Anders Fredholm - Vice President, Industrial Products Leader, IBM Global Business Services Europé.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.047