23948sdkhjf

Brexit kan ha stora konsekvenser för fordons- och leverantörsindustrin

Just nu genomför Kommerskollegium en analys på området.
Kommerskollegium gör en analys av konsekvenser avseende tekniska regler för motorfordon till följd av Brexit. Fordonsunderleverantörsorganisationen Fordonskomponentgruppen, FKG, är en av de parter som har tillfrågats om kommentarer av myndighetens analytiker.

Sedan tidigare är det känt att en sektor som direkt berörs av andra eller förändrade tull- och handelsprocedurer än dagens, är fordonsindustrin med fordonstillverkare, leverantörer och distributionsled.

Från FKG:s sida har Fredrik Sidahl, vd FKG, Joachim Magnusson, vd Rosti Automotive, och Göran Björklund, Public Affairs FKG, lämnat leverantörsindustrins synpunkter till Kommerskollegium.

Där skriver de att typgodkännandet av fordon är viktig men att leverantörerna, med några få undantag, som tredjepart står långtifrån detta.

Däremot ser de att de stora frågorna som berör fri rörlighet av varor, tjänster och arbetskraft är av stor betydelse för de svenska leverantörsföretagen. Detsamma gäller annan svensk tillverknings- och tjänsteindustri.

Det sker en omfattande handel av komponenter, system och konsulttjänster mellan Sverige och Storbritannien. Flera leverantörsföretag har också verksamheter, såväl utvecklings-och tillverkningsenheter, i båda länderna.

Fordonstillverkning ses som en så kallad strategisk industrisektor. Skälen är att den är teknikdrivande, högförädlande och inte minst global, vilket gör den speciell.

– Därför kommer FKG och ett antal medlemsföretag att möta representanter från Storbritanniens ambassad 28 februari för att inventera och diskutera möjliga konsekvenser av Brexit inom automotivesektorn. Detta kommer att ske diskussionsmässigt genom en så kallad fokusgrupp, säger FKG:s Fredrik Sidahl enligt ett pressmeddelande.

Han påpekar att Brexit är ett prioriterat område för FKG som branschorganisation.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094