23948sdkhjf
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.

Så skaffar du som hantverkare nya kunder online

| Medlemsnyhet | Företag Nordiske sponsrat innehåll

Hantverkaryrket har klarat sig förvånansvärt bra genom åren. Trots ekonomiska kriser i länder har det alltid varit behov av hantverkare. Men som hantverkare kan det vara svårt att nå ut till potentiella kunder. Särskilt om man är egenföretagare.

Att kunna marknadsföra sig på rätt sätt är dock minst lika viktigt som att besitta alla de färdigheter som behövs av en hantverkare. Tack vare att fler och fler människor vill bygga sina egna hus eller inte har tid över att renovera köket eller fixa reparationer ökar efterfrågan av hantverkare. Det är givetvis fördelaktigt för dig som arbetar som det, men i takt med att efterfrågan ökar desto större blir också konkurrensen.

Marknadsför du dig inte rätt kan du således förlora många potentiella kunder till dina konkurrenter. Idag existerar inte telefonböcker längre och inte många läser reklamskyltarna vid matbutikerna. Det är här marknadsföring online kommer in i bilden.

Marknadsföringsverktyg för hantverkaren
Om du är en hantverkare som vill locka fler kunder till företag, men inte har några knivskarpa internet-färdigheter, behöver du inte oroa dig. Faktum är att marknadsföring online är relativt enkelt. Det räcker med att du lär dig grunderna för att lyckas. Det är därför vi har sammanställt en lista med 5 olika sätt som hantverkare kan marknadsföra sin verksamhet på online.

  1. Optimera din hemsida
    Det första en potentiell kund kommer söka efter är ditt företags hemsida. Har du inte en redan är det således nödvändigt att du skapar en nu. En hemsida bör vara fylld av information av ditt företag, men också inkludera ett kontaktformulär och det viktigaste: bilder på arbetet du/ni utfört. Potentiella kunder till en ny hantverkarverksamhet kommer vilja bläddra igenom en portfolio med bilder av de tjänster som företaget utfört. Samtidigt är det viktigt att hemsidan är snygg och användarvänlig, samt har sin egen domän.
  2. Integrera sökmotoroptimering (SEO)
    Om din hemsida inte lockar tillräckligt med besökare kan det vara smart att använda dig av sökmotoroptimeringsverktyg (SEO). Det vill säga att du använder dig av en betald tjänst för att hitta rätt “keywords” till din hemsida och därefter generera mer trafik då hemsidan rankar högre på sökmotorer som Google. Folk jobbar fulltid med SEO så anställ någon om du inte har energi över för att lära dig det själv!
  3. Använd dig av sociala medier
    Tro det eller ej men sociala medier är den perfekta platsen för hantverksmarknadsföring. Människor spenderar trots allt 30% av sin tid online på sociala medier och därför har det blivit en av de viktigaste stegen för riktad marknadsföring. Samtidigt kan man genom sociala medier generellt sett se hur mycket trafik man genererar genom att marknadsföra sig på de olika plattformarna. Marknadsföring över sociala medier möjliggör det även för dig att hitta nya kunder och hålla kontakten med dina nuvarande genom att kommunicera med dem över plattformarna.
  4. Samarbeta med andra företag
    Ett bra sätt att nå ut till fler kunder är genom att samarbeta med andra företag och marknadsföra dig hos dem. Utför ditt företag till exempel fasadarbeten kan ni kontakta Fasadarbeten.se. De registrerar er profil och därefter kan personer som är i behov av fasadarbeten skicka in en prisförfrågan hos dem. Därefter kommer den potentiella kunden kunna bestämma mellan ditt företag och andra företag som utför fasadarbeten. På så sätt slipper ni utföra mycket av sökandet efter potentiella kunder själva, och kan istället förlita er på att Fasadarbeten.se finner dem åt er.
  5. Be om kundrecensioner
    Det första privatpersoner och företag kikar på inför val av hantverkare, och vilken tjänst som helst egentligen, är vad andra har att säga om dem. Vill du locka nya kunder till ditt företag måste du därav samla på dig omdömen från olika kunder. Opererar ditt företag på Facebook exempelvis är det en god idé att be dina kunder lämna ett omdöme efter att de fått något arbete utfört. Google är också oerhört viktigt att samla på sig nya kunder på, då det ofta är en sökning genom Google man gör för att hitta fram till en ny verksamhet. Be dina kunder ge dig så många stjärnor de önskar, och om de orkar, be dem skriva en liten kommentar.

Varför är marknadsföring online så viktigt?
Med teknologins framväxt är det avgörande att du marknadsför dig på Internet. Detta eftersom praktiskt taget alla människor idag, åtminstone svenskar, befinner sig online flera timmar dagligen. Samtidigt skapas det en tvåvägskommunikation genom marknadsföring online, gentemot traditionell marknadsföring. Du ger kunderna ett sätt att kontakta ditt företag på genom att dela ett inlägg som länkar till ditt företags hemsida eller ett vanligt kontaktformulär.

Dessutom möjliggör internetmarknadsföring det för dig att få mer kvalificerad trafik. Du når fler leads som är intresserade av ditt företag och kan inrikta dig på specifika grupper av människor.

Sist men inte minst ökar det ditt företags synlighet något extremt. Marknadsföring online kommer att leda hundratals människor till din hemsida på bara några få minuter. Om du har en hemsida såklart.

Medlemsnyhet

Företag
Nordiske sponsrat innehåll

Sänd till en kollega

0.047