23948sdkhjf
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Dela sida
Sponsrat innehåll

AP&T optimerar presshärdningsprocessen hos Fiat (Stellantis)

När Fiat Chrysler Automobiles (FCA), numera Stellantis, i Cassino, Italien investerade i fem kompletta presshärdningslinjer från AP&T för drygt tio år sedan var det inte bara AP&T:s då enskilt största affär med en kund inom automotiveindustrin.

Det var också starten på ett innovativt och öppensinnat samarbete, som banat väg för kontinuerlig optimering av tillverkningsprocesser, kortare cykeltider och ökad produktivitet. 

I FCA:s produktionsläggning i Cassino tillverkas presshärdade delar till en rad olika bilmodeller från koncernens varumärken Alfa Romeo, Jeep och Fiat. Presshärdningslinjerna, som levererades av AP&T 2007 och 2008,  har idag en ännu högre produktionskapacitet än när de installerades. Förklaringen till det är i mångt och mycket det tillgänglighetsavtal som FCA och AP&T tecknade i början av 2019. 

Behovsanpassat tillgänglighetsavtal
– Den tekniska utvecklingen går hela tiden framåt och genom att uppgradera och optimera befintlig utrustning hos våra kunder kan vi förbättra prestanda, samtidigt som vi säkerställer en långsiktigt hög driftsäkerhet och tillgänglighet. Därför tog vi initiativ till en dialog kring Fiats behov och hur vi skulle kunna möta dem på bästa sätt. Med utgångspunkt från de olika avtalsnivåer som ingår i vårt standarderbjudande skapade vi tillsammans en kundanpassad lösning för underhåll och optimering av Cassinofabrikens presshärdningslinjer, berättar Magnus Svenningsson, Director Aftermarket Services på AP&T. 

– Maskinutrustningen måste vara högeffektiv för att presshärdningslinjerna ska kunna  utnyttjas fullt ut. Det kan uppnås genom att använda WCM-metodik (World Class Management) på ett korrekt sätt och genom att involvera tillverkaren av utrustningen. Tack vare deras djupa tekniska kunnande kan de upptäcka svagheter och föreslå tekniska förbättringar,  säger Antonio Colucci, Head of Press Shop and Dies Department på FCA EMEA. 

I avtalet ingår förutom regelbundet underhåll också säkerhetsunderhåll, teknisk återkoppling till kund, optimering av maskiner och system samt inte minst att ge råd och förslag på hur produktiviteten kan förbättras ytterligare genom ny, innovativ teknik. En noggrann genomgång av behov och möjligheter gör parterna tillsammans en gång per år. 

Nytt kylsystem gav kortare cykeltider
– Det en stor fördel att samma företag som konstruerat och tillverkat linjerna också tar hand om underhåll, optimerar funktionalitet och informerar oss om intressanta tekniska nyheter som kan bidra till förbättringar på både kort och lång sikt. Det är ett fruktbart samarbete som vi är väldigt nöjda med, säger Cesare Zeppieri, Cassino Press Shop Operational Manager. 

Ett exempel på en innovativ lösning som implementerats i Cassinofabrikens presshärdningslinjer är det nya kylsystem för pressverktyg som utvecklats av AP&T. Genom att optimera kylsystemets kapacitet går kylningsprocessen nu betydligt snabbare än tidigare. 

– Det har inneburit rejält sänkta cykeltider, vilket gör det möjligt att forma fler detaljer på kortare tid. Flera befintliga och alla nya verktyg som nu tas i bruk har den här typen av kylning. En annan högintressant lösning som vi tittar närmare på just nu är AP&T:s in-line process monitoring. Vi följer också deras utveckling av TemperBox®-tekniken, säger Cesare Zeppieri. 

AP&T:s in-line process monitoring ger full kontroll över uppvärmning och nedkylning med hjälp av infraröd kamerateknik och pyrometer, vilket gör det enklare att säkerställa att varje del uppfyller kvalitetskraven. TemperBox® gör det möjligt att tillverka presshärdade delar med både hårda och mjuka zoner i samma process. 

Service och underhåll ger hög tillgänglighet
– Samtidigt som vi för en spännande diskussion om vad vi kan åstadkomma framöver med ny teknik, är det viktigt att komma ihåg betydelsen av det kontinuerliga stöd vi tillhandahåller genom kvalificerad support, professionellt underhåll och en väl fungerande reservdelsförsörjning. Det är det som lägger grunden för linjernas höga tillgänglighet, säger Magnus Svenningsson. 

– Vi vill naturligtvis ha så få, korta och välplanerade stillestånd som möjligt. AP&T:s servicetekniker vet vad som gäller, är alltid väldigt väl förberedda och gör sitt jobb på utsatt tid. Ett stort plus också för den snabba reservdelsförsörjningen. De delar vi behöver finns alltid på lager och levereras inom 24 timmar, säger Cesare Zeppieri.

AP&T
Box 32
Rönnåsgatan 3A
523 21 Ulricehamn
Ulricehamns kommun
Sverige
VAT nummer: SE5562884667

Kontaktperson

HS
Helén Sallander
Senior Advisor/Marketing and Sales
+46 10 471 3858 helen.sallander@aptgroup.com

Sänd till en kollega

0.031