23948sdkhjf
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Dela sida
Sponsrat innehåll

Italiensk elbilstillverkare väljer SmartX från Ewellix

Elbilstillverkaren Regis Motors ville utveckla ett innovativt system för sin elektriska fyrhjuling i stället för att använda elektrohydrauliska ställdonssystem. Med CAHB-2xS från Ewellix har produktionskapaciteten ökat med 10 % mellan laddningar.

Den italienska elbilstillverkaren Regis Motors ville utveckla ett innovativt system för sin kommersiella elektriska fyrhjuling EpicO, i stället för konventionella elektrohydrauliska ställdonssystem som vanligtvis används på liknande fordon. 
 
”En av de största utmaningarna vi ställdes inför var att skapa ett högeffektivt fordon med utökad batteritid mellan varje laddning”, förklarar Fabrizio Regis, teknikchef på Regis Motors. ”För att lyckas med det behövde vi hitta en lösning för att utrusta våra fyrhjulingar med en helelektrisk automatisk anordning för tippflak. Befintliga fyrhjulingar på marknaden var utrustade med elektrohydrauliska manöversystem som kräver mer underhåll, samtidigt som de har nackdelar som minskad flexibilitet och effektivitet.” 
 
Alla lösningar måste uppfylla företagets krav på enkel installation, minskning av vikt och kostnader, förbättrad effektivitet och minimalt underhåll.  
 
Regis Motors valde Ewellix senaste ställdon CAHB-2xS,  utifrån den nya plattformen SmartX, som erbjuder full synkronisering och hållkraft  på 14 000 N,  med en maximal hastighet på >50 mm/s.  Den kompakta produkten var idealisk för integration i det begränsade utrymmet.  
 
Högre flexibilitet erhålls, med hjälp av trådlös fjärrkontroll, till skillnad från klassiska trådanslutna system. Systemet kan också hanteras med hjälp av en dedikerad CANbus-anslutning till Regis VMU (Vehicle Management Unit), för att styra och övervaka strömmar under drift samt för felsökning. 
 
Med CAHB-2XS har Ewellix möjliggjort 10 % utökad produktionskapacitet mellan laddningar , och en total viktbesparing på 60 kg/fordon.  
 
”Alla våra fordon som lämnar produktionslinjen är klara för eftermontering av det elektriska tippsystemet. Därför måste enkelheten och hastigheten för att installera tillbehörssatsen ligga inom allas förmåga”, säger Fabrizio. ”Kostnaden för det här systemet, jämfört med vanliga elektrohydrauliska system, är så konkurrenskraftigt att sedan vi satte dem i produktion har våra kunder efterfrågat fler fordon med den här typen av tippsystem, snarare än den fasta karossen.” 
 
Om Ewellix 
Ewellix är en global innovatör och tillverkare av elektromekaniska ställdon samt komponenter och subsystem för linjär lagring och drivning. Produkter och lösningar används bland annat inom automation av monteringsprocesser, medicinska applikationer och anläggningsmaskiner. Ewellix var tidigare en del av SKF Group och består idag av 16 försäljningsenheter och åtta fabriker. Ewellix Group omsätter cirka 2,3 miljarder SEK och har cirka 1200 anställda. Koncernen har sitt huvudkontor i Göteborg och ägs av Triton. 
 
Om Regis Motors 
Företaget har trettio anställda i Biella i norra Italien strategiskt beläget mellan Milano och Turin. Regis Motor producerar elektriska fyrhjulingar för professionellt bruk och har även ett utvecklingslab för kunder inom elfordonsplattformar (e-powertrain, batteripaket och styrlogik). Regis Motor har sedan 2009 utvecklat elektriska fyhjulingar med teknikstöd från Mecaprom Technologies Corporation Italy, där Regis Motors ingår som ett dotterbolag. 
 
  

Ewellix AB
Box 33
433 21 Partille
Partille kommun
Sverige
VAT nummer: SE5590535356

Kontaktperson

Annika Lemming
Corporate Communication Manager
+46 722 16 22 53 annika.lemming@ewellix.com

Sänd till en kollega

0.079