23948sdkhjf
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Dela sida
Sponsrat innehåll

Optimering av befintliga presshärdningslinjer

Hur får man ut mesta möjliga av en befintlig presshärdningslinje? En analys gjord av AP&T ger svaret – som ofta visar att det finns en betydande potential att korta cykeltiderna och ökad produktionen.

– Det är inte ovanligt att vi kommer fram till att cykeltiderna kan reduceras med runt 20 procent eller mer, säger Jan Larsson, erfaren expert inom presshärdning och numera ansvarig för utvecklingen av AP&T:s eftermarknadsaffär.

Så hur går man som kund tillväga för att få reda på hur stor potentialen är och vad som behövs för att uppnå den?

– Steg ett är att vi tillhandahåller en mall, där kunden fyller i uppgifter om de produkter som tillverkas i linjen. Därefter kompletterar vi med detaljerade maskindata och genomför ett antal simuleringar. Analysresultatet visar hur stora volymer som skulle kunna produceras under en viss tid om linjen optimerades och dess fulla potential utnyttjades, säger Jan Larsson.

Även om de största vinsterna finns att göra på intäktssidan skapar en optimering också förutsättningar för lägre kostnader per producerad enhet, till exempel genom ökad energieffektivitet.

– Ju fler delar som kan tillverkas under en viss tidsrymd desto lägre blir energianvändningen per del, eftersom tomgångskörningen kan minimeras.

Analysarbetet omfattar alla delar av presshärdningsprocessen och all ingående teknik.

– Inom AP&T finns djupa kunskaper om både värmebehandling och maskiner. Det ger oss en helhetssyn som gör att vi med stor exakthet kan identifiera var den största förbättringspotentialen finns och vad det fortsatta arbetet därför bör fokusera på. Ibland kan processen optimeras utan investeringar i ny teknik, men ibland kan det också vara motiverat att uppgradera maskiner eller byta styrsystem.

Med den potentiella produktionsökningen översatt till pengar visar det sig hur lönsamma de föreslagna åtgärderna kan komma att bli. Kalkylen är också utgångspunkt för valet av betalningsmodell, som kan anpassas efter kundens önskemål och behov.

– Ett alternativ är att integrera optimeringsarbetet i ett så kallat tillgänglighetsavtal för ett fast pris per månad. Man kan också välja att betala efter prestation, till exempel en viss summa per presslag. Men vårt huvudspår innebär att båda parter får del av det mervärde som optimeringen skapar. Lyckas vi inte identifiera någon förbättringspotential alls, tar vi heller inte betalt för vårt analysarbete. Det här är ett upplägg som alla vinner på, säger Jan Larsson.

Fiat Chrysler Automobiles (Stellantis) är en av de kunder som ökat sin produktivitet genom att låta AP&T optimera företagets presshärdningslinjer. Läs mer om samarbetet här: aptgroup.com/company/case-studies/fiat-chrysler-automobiles.

AP&T
Box 32
Rönnåsgatan 3A
523 21 Ulricehamn
Ulricehamns kommun
Sverige
VAT nummer: SE5562884667

Kontaktperson

HS
Helén Sallander
Senior Advisor/Marketing and Sales
+46 10 471 3858 helen.sallander@aptgroup.com

Sänd till en kollega

0.047