23948sdkhjf
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Dela sida
Sponsrat innehåll

Bombardier - Samarbete på räls

ProfilGruppen och Bombardier– ett samarbete som på räls

Aluminiumkomponenter från ProfilGruppen ingår som vitala delar i produktionen av upp till 860 nya höghastighetståg. Tågen byggs av Bombardier, marknadsledande i världen inom drivsystem och styrutrustning för tågtrafik.

ProfilGruppen har – i nära samarbete med Bombardier – utvecklat 13 komplexa aluminiumkomponenter. Komponenterna bildar stomme till fyra olika typer av elektronikskåp för den nya tågserien. Man kan se skåpen som tågens ”hjärta, hjärna och muskler” och de rymmer all elektronik som behövs. De placeras ovanpå tågen och blir därmed också en del av tågets design. Kraven är mycket tuffa – tågen med skåpen ska hålla för påfrestningar i minst 40 år!

Elektronikskåpens totalvikt, med all utrustning, uppgår till 2,5 ton och innehåller upp till 3,7 meter långa aluminiumprofiler. På vissa tåg finns det flera skåp, eftersom tågen ska passera landsgränser med olika infrastrukturer för strömförsörjningen. De elektronikskåp som tidigare använts har krävt en hel del handpåläggning. Nu får Bombardier en mer komplett produkt med extrudering, friktionssvetsning och vidareförädlade komponenter. – ProfilGruppen har en bra mix av kompetenser. Företaget erbjuder en helhetslösning, agerar lyhört med hög kompetens och är konkurrenskraftiga även prismässigt. Samarbetet mellan våra och ProfilGruppens konstruktörer fungerar dessutom mycket bra, säger Stefan Jensen, inköpsansvarig för mekaniska produkter på Bombardier Transportation i Västerås.

Egenskaper och nytänkande i skön kombination
I samarbetet med Bombardier kom man gemensamt snabbt fram till att aluminium var materialet man sökte. – Att de nya lådorna byggs av aluminium är naturligt. Vi ser i dag inget gångbart alternativ till aluminium. Det är konkurrenskraftigt, korrosionsbeständigt, formbart, hållbart och svarar upp till våra höga krav på låg vikt i tågen, säger Stefan Jensen på Bombardier Transportation. Materialet måste vara så lätt som det över huvud taget är möjligt och samtidigt klara påfrestningarna. Aluminium tillsammans med kompetensen hos ProfilGruppens konstruktörer gav oss den bästa lösningen. Den första ordern från Bombardier omfattar elektronikskåp till 129 tåg, med option på mångdubbelt fler. Slutkunden är franska SNCF, en av Europas största tågoperatörer.

Rolf Axelsson,
Account Manager på ProfilGruppen
Vilken var den största utmaningen från Bombardier?

Eftersom skåpen ska placeras på dubbeldäckade tåg krävs det att de måste vara både extremt lätta och synnerligen starka. Det fanns inget utrymme för kompromisser med de kraven.

Vilka krav ställde uppdraget på er?
Uppdraget gjorde att vi var tvungna att hitta en lösning som både levde upp till kundens höga krav och fungerade smidigt i vår produktion. Med smarta lösningar för kunden som tar hänsyn till kostnadseffektivitet i produktionen lyckades vi med uppgiften.

Vilka ledord har präglat projektet?
Lätt, starkt och kostnadseffektivt


Read more: http://www.profilgruppen.se/aluminiumpro...

ProfilGruppen Extrusions AB
Östra Industriområdet
364 31 Åseda
Uppvidinge kommun
Sverige
VAT nummer: SE5562065119

Kontaktperson

Sänd till en kollega

0.047