23948sdkhjf
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Dela sida
Sponsrat innehåll

CERN maximerar drifttiden för världens största maskin med HxGN EAM

CERN använde HxGN EAM för att organisera och utföra korrigerande underhåll på utrustning som går sönder, öka effektiviteten och hastigheten för schemalagt underhåll och öka säkerheten i hela organisationen.

CERN, European Organization for Nuclear Research, är med sina 23 medlemsländer världens största forskningscenter för partikelfysik. Organisationens mål är att förse de 12.000 besökande forskarna från toppuniversitet runt om i världen med verktygen för att studera universums grundläggande partiklar.  
  
CERN har varit kund hos EAM sedan 1989 och har spårat tekniska data och underhåll för viktiga delar av utrustningen i acceleratorkomplexet sedan de tillverkades på verkstadsgolvet. På CERN:s kontrollcenter, som ser till att acceleratorerna fungerar som de ska, ger EAM en tydlig bild av underhållshistoriken till kontrollrumsoperatörerna.  
  
CERN hade som mål att främja vetenskapen och nådde stora framgångar genom att samarbeta med flera Nobelpristagare. De operativa supportgrupperna maximerade utrustningens drifttid och infrastrukturen för att hjälpa forskarna att samla in experimentella data. HxGN EAM användes för att organisera och genomföra avhjälpande underhåll, vilket ökade effektiviteten och säkerheten. 
 
Som organisation stod CERN inför flera utmaningar som krävde noggrann uppmärksamhet. Bland annat gällde det att minimera oplanerade driftstopp för acceleratorer genom att underhålla högteknologisk utrustning som supraledande magneter, kryogenik, strålningsövervakning, kontrollutrustning, elektronik och annan relaterad utrustning på bästa sätt. Dessutom behövde CERN också underhålla sin tekniska infrastruktur, inklusive tunnlar, bergrum, vägar, parkeringsplatser, el, vatten, kyl- och ventilationssystem, åtkomstkontroll, verktygsmaskiner, lyftutrustning med mera. För att säkerställa en smidig drift var det avgörande att centralisera detaljerade register över ett brett spektrum av underhållsaktiviteter som utfördes av både CERN-personal och entreprenörer, särskilt eftersom många av maskinerna hade en livslängd på mer än 50 år. Slutligen behövde CERN också centralisera upphandlingsprocesserna i hela organisationen, som var lika stor som en liten stad, inklusive detaljhandel, personalcentrerade butiker, hotell och restauranger.  
  
HxGN EAM hjälpte CERN på flera sätt:

  • Det påskyndade svarstiden vid larm om fel på utrustning genom att koppla HxGN EAM-koder till information om respektive avdelning och person som ansvarar för underhållet av varje objekt.  
  • Det förbättrade effektiviteten hos strålskyddsgruppen som ansvarar för spårbarheten hos utrustning med potentiell strålning och eliminerade pappersbaserade processer.  
  • Den enkla och användarvänliga självbetjäningsfunktionen eliminerade behovet av att utbilda slutanvändare som gästforskare, studenter, entreprenörer och nyanställda.   
  • Det minskade den tid det tog att hantera temperaturkännande elektroniska kryokort som lämnade acceleratoranläggningen från 30 minuter till 2 minuter per kort, vilket minskade arbetsbelastningen för en heltidsanställd med 15,2 veckor. 
     
    Läs hela fallstudien för att få veta mer. 
     
Hexagon Metrology Nordic AB
Svista 7
635 02 Eskilstuna
Eskilstuna kommun
Sverige
VAT nummer: SE5566019773

Kontaktperson

Sänd till en kollega

0.031