23948sdkhjf

Framtidens väg för tillverkning av grafen

Just nu undersöker Chalmers, Grafren och Chalmers Industriteknik om möjligheten att återvinna grafit ur uttjänta elfordons batterier för att bevara naturlig grafit men även samtidigt skapa supermaterialet grafen.

Storskalig grafentillverkning är baserad på exfoliering av grafit. Nu testar man möjligheterna att använda grafit från uttjänta elfordonsbatterier som råmaterial för grafentillverkning.

– Här arbetar vi för att ta vara på grafit som annars kasseras. Vi vill skapa hållbar grafenproduktion och göra en värdefull produkt av något som annars slängs. Det är ett fantastiskt projekt, säger batteriforskaren Martina Petranikova från Chalmers avdelning för industriell materialåtervinning.

Enligt Circular Energy Storage nådde den globala produktionen av litiumjonbatterier år 2022 cirka två miljoner ton. Men under de tre kommande åren förväntas det öka till minst fyra miljoner ton. Varje enskild litiumjonbattericell har cirka 18 viktprocent grafit. Det innebär att 400 000 - 800 000 ton grafit kommer att brytas, föras in i värdekedjan och eventuellt sluta som avfall när batteriet inte längre går att använda.

– Idag hanteras grafitinnehållande material från elfordons batterier mestadels som avfall och bränns för återvinning av vissa metallkomponenter. Det ser vi stora möjligheter att ändra på, säger Sofia Öiseth, projektledare från Chalmers Industriteknik.

Genom att producera grafen via de återvunna batterierna kommer man på lång sikt se resultat på minskad klimatförändring genom att återanvända kol som redan finns i värdekedjan.

– Nu går vi från att skapa det här magiska materialet till att bygga en hållbar värld på riktigt. Det handlar inte bara om hållbart grafen utan mängder av hållbara produkter tack vare materialets multifunktionalitet, säger Erik Khranovskyy, vd för Linköpingsbolaget Grafren som koordinerar projektet.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094