23948sdkhjf

Ingen raksträcka för nya batterifabriken

2030 ska Volvo ABs nya batterifabrik i Mariestad vara i full drift som ser ut att ha en ljus framtid, men den kan även mötas av motgångar.

Planen är att den nya batterifabriken ska tillverka batterier till eldrivna lastbilar, bussar och anläggningsmaskiner. Björn Sandén, professor i innovation och hållbarhet på Chalmers, ser ljust på satsningen, det berättar han för P4 Skaraborg, men han ser även några fallgropar.

– Det kan bli en konkurrens av tillgången till råvaror. Sen när man bygger en sådan stor industri behöver man mycket kompetens och det är något som vi ser som ett problem att få till och tillräckligt fort. Även teknikskiftet, vi har inte sett slutet på batteriutvecklingen och det gäller att vara med på den utvecklingen.

Totalt väntas Volvo att behöva anställa mellan 1 500 till 2 000 personer till batterifabriken.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar
Utvalda nyheter från förstasidan
35 miljoner till forskningsprojekt efterfrågade av näringslivet
Tog hem Nobelpriset för robotik
Chipindustrin storsatsar – slag mot Kina
Grafen - en viktig del av framtida funktionella material
Undersökning: Svenska exportföretag planerar anställa fler
Produktionsdagen: Att välja den lokala vägen

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094