Svenska bolag mindre optimistiska om globala affärsklimatet
En majoritet av de svenska bolagen som är aktiva på världsmarknaden är mindre optimistiska om det nuvarande affärsklimatet idag, jämfört med förra året. Det framgår av Business Swedens årliga Global Business Climate Survey.
Trots en generellt minskad optimism är utsikterna relativt goda, och för vissa marknader som Förenade Arabemiraten, Saudiarabien och Indien är siffrorna starka vad gäller affärsklimat och investeringar.
Från undersökningen framgår det också att hela 80 procent av bolagen ser på Sveriges varumärke som fördelaktigt när man gör affärer utomlands.
– En stor styrka hos Sverige och det svenska varumärket är företagens förmåga till innovationskraft, omställning och kreativitet. Svenska företag är hållbara och motståndskraftiga, vilket innebär att vi står oss väl i ett nytt handelsklimat, säger Andreas Hatzigeorgiou, ordförande för Swedish Chambers International (SCI) och vd för Stockholms handelskammare.