23948sdkhjf

Från Batterier till Byggmaterial: Vad du Behöver Veta om Digitala Produktpasset

Vägen till en cirkulär ekonomi omfattar flera EU-förordningar som driver på digitalisering och hållbarhet. Ett av de mest intressanta lagstiftningsverktygen som kommer att ha en djupgående inverkan på all produktdesign och -konstruktion är det kommande digitala produktpasset, DPP. Alla som släpper en produkt på den europeiska marknaden kommer att drabbas - även underleverantörer.

Det digitala produktpasset, DPP, är en del av EU:s ekodesigndirektiv, ESPR, som i sin tur är en del av EU:s Green Deal. I detta stora sammanhang är det digitala produktpasset ett verktyg som kommer att driva på utvecklingen mot en mer hållbar produktion och konsumtion.   

DPP kommer att vara en digital representation av en fysisk produkt, dvs. en slags digital tvilling. Det kommer att bestå av en uppsättning digitala data som är specifika för en produkt och syftar till att synliggöra all relevant information om produkten under dess livscykel. Passen kommer att relatera till hållbarhet, cirkularitet, värdebevarande för återanvändning, återtillverkning och återvinning.   

Uppgifterna kommer att göras tillgängliga för konsumenten via en QR-kod, en streckkod eller någon annan identifierare, som vanligtvis nås via en smartphone eller annan enhet. På så sätt kan konsumenten skanna identifieraren och få all slags information om produkten: garantier, hur den ska kasseras, alla råvaror den innehåller och var de kommer ifrån, koldioxidavtrycket och mycket mer.  

Fem mål med det digitala produktpasset  

Genom att införa digitala produktpass har EU fem mål:  

  1. Förbättra hållbar produktion.  
  2. Förlänga produkters livslängd, optimera produktanvändningen och skapa nya affärsmöjligheter för ekonomiska aktörer genom cirkulär värdebevarande och värdeutvinning.  
  3. Stödja konsumenterna i att göra hållbara val.  
  4. Möjliggöra övergången till en cirkulär ekonomi genom att öka material- och energieffektiviteten. 
  5. Stöd till myndigheter för att verifiera efterlevnad.  

Därför måste du få kontroll över dina råvaror  

Den stora grejen här som kommer att påverka alla branscher är att det företag som släpper ut produkten på EU-marknaden är ansvarigt för DPP-data. Det innebär att du måste få full kontroll över dina råvaror - och erbjuda full transparens gentemot slutkonsumenterna eller dina industrikunder, om du är underleverantör. 

En ledtråd till vad som kommer att gälla 

DPP är fortfarande en ny lagstiftning. Först ut att leva upp till dess krav är batterier, eftersom det digitala produktpasset för batterier godkändes av Europaparlamentet och rådet i december 2022. Textilier, elektronik, möbler, byggmaterial, leksaker, förpackningar och andra produktkategorier kommer att följa successivt fram till omkring 2030, även om det ännu inte är klart hur DPP:erna kommer att utformas.

Men om vi tittar på informationskategorierna från batteripasset får vi en bra fingervisning om vad som kommer att gälla. Informationen omfattar följande:  

  • Allmän information om produkten och dess prestanda och hållbarhet. 
  • Fysiska attribut, material och sammansättning. 
  • Tillbörlig aktsamhet i leveranskedjan. 
  • Etiketter, certifieringar och deklarationer. 
  • Miljöinformation som t.ex. koldioxidavtryck. 
  • Produkt- och materialcirkularitet och effektivitet.

Detta är en del av artikeln – How and Why Digital Product Passports Drive Sustainability. Du kan läsa hela artikeln här.

Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064