23948sdkhjf

SEAT säkerhetsinnovationer med AIDE-projektet

Seat deltog i PReVENT-utställningen, som fokuserar på informations- och kommunikationsteknik för trafiksäkerhet, mellan den 18 och 22 september i Versailles i Frankrike. På utställningen presenterades resultaten av flera samarbetsprojekt mellan europeiska institutioner och universitet som primärt inriktat sig på trafiksäkerhet.

På PReVENT demonstrerar Seat arbetet i AIDE-projektet (Adaptive Integrated Driver-Vehicle Interface), vars mål är att utveckla ett system som kan värdera och överföra den viktigaste informationen till föraren utifrån flera variabler, t.ex. väg- och trafikförhållanden, bilens dynamiska egenskaper, säkerhetsstatus och kanske mest viktigt, förarens karaktärsdrag och fysiska kondition. Behovet att sortera och prioritera information kommer av framgången inom två teknikområden, det ena är det växande antalet multimediaenheter som tillhandahåller alla typer av information (ljud, telefon, navigationssystem etc.) och det andra är aktiva säkerhetssystem och möjligheten att registrera förarens kondition. Utrustningen genererar en stor mängd information som i AIDE-projektet samlas i en enhet kallad ICA (Interaction and Communication Assistant) och som fungerar som huvudprocessor. ICA tar emot all information och prioriterar den utifrån ovan nämnda variabler samt avgör på några millisekunder vad som är viktigast och hur informationen på mest effektiva sätt kan överföras till föraren vid varje tillfälle. Till exempel kan systemet, tillsammans med navigatorn, upptäcka om bilen närmar sig ett område som kräver förarens absoluta uppmärksamhet, t.ex. en rondell. Om föraren får ett telefonsamtal i det ögonblicket parkeras det tills systemet ser att bilen har lämnat det krävande området. Utvecklingen i AIDE-projektet bygger på nya analyserande och förebyggande, avancerade säkerhetssystem som FCW (Forward Collision Warning) och TSR (Traffic Signal Recognition), som sannolikt kommer att finnas i framtida modeller. Systemen kräver radarenheter med lång räckvidd samt videokameror. Uppgifter om förarens måste föras in i systemet (ålder, erfarenhet etc.) och för att iaktta förarens fysiska tillstånd och uppmärksamhet på vägen, krävs videokameror som tar och analyserar bilder av föraren.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063