23948sdkhjf

SCA stärker marknadspositionerna

SCA:s förvärv av Procter & Gambles europeiska mjukpappersverksamhet har nu slutförts. Köpet ger SCA förutsättningar att skapa en bättre plattform för konsumentdriven utveckling och stärker företagets marknadspositioner.

Godkännandet förutsatte att SCA avyttrar sin nuvarande verksamhet inom näsdukar under varumärket Softis i Tyskland och Österrike och, om köparen så begär, tillhörande produktionskapacitet och utrustning. Försäljningen av Softis näsdukar i Tyskland och Österrike uppgick under 2006 till dryga 20 MEUR. Vid en försäljning av Softis kommer licens att ges till köparen för användandet av SCAs varumärke Zewa (gällande näsdukar) under en begränsad period. Den totala köpesumman är cirka 512 miljoner euro och den första betalningen på 329 miljoner euro erlades kontant i samband med slutförandet. Den resterande delen av köpeskillingen, 183 miljoner euro, kommer att betalas efter att tekniska justeringar vid vissa fabriker utförts enligt överenskommelse. Dessa väntas vara genomförda under första halvåret 2008.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063