23948sdkhjf

Foliefilm istället för visir

Industrifonden investerar 20 miljoner kronor i Uppsalaföretaget ChromoGenics, som utvecklar en energibesparande smart fönsterfilm. Pengarna ska användas till bolagets första kommersiella produktionsanläggning för sin elektrokroma folie.

Den elektrokroma folien är tänkt att integreras i fönster i bilar eller byggnader och kan på elektronisk väg göras mörkare eller ljusare. På detta sätt kan inflödet av synligt ljus och värmebärande, infraröd, strålning regleras. Därmed minskar behovet av luftkonditionering, med stora besparingar av energi som följd. Första kommersiella produkt, med den smarta filmen, är visir till motorcykelhjälmar. Med elektrokrom film i visiret slipper föraren byta eller fälla upp visiret beroende på ljusförhållanden. Den ska lanseras i USA kring årsskiftet 2007-08. Därefter planeras löpande lanseringar av olika användningsområden, till exempel fönster till flygplan 2008 och soltak till fordon 2009. Tanken är att lansera filmen i soliga länder, där användningen av luftkonditionering är stor. Med smarta fönster kan energibehovet för kyla minska med över 50 procent. Detta användningsområde är dock fortfarande under utveckling, eftersom den smarta filmen tillverkas i en tekniskt komplicerad process. - Vi är glada över att få in en sådan kompetent och långsiktig investerare som Industrifonden som ägare, säger ChromoGenics vd Bengt Åkerström. Den första finansieringsrundan tog oss från labbprototyp till uppskalningsbara produktionsmetoder. Den nu aktuella finansieringen ger oss det investeringskapital som krävs för volymproduktion av vår första generation av produkter. Industrifonden erbjuder kapital, kompetens och nätverk till svenska tillväxtföretag i de flesta branscher. Industrifonden erbjuder två typer av kapital: utvecklingskapital till unga teknikbolag och expansionskapital till mognare bolag som vill växa.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062