23948sdkhjf

Nya lösningar för korrosionsskydd

Lätta fordon kräver optimala materiallösningar som består av ett flertal olika material. Denna materialmix kräver nya lösningar för fogning, ytbehandling och korrosionsskydd.

Projektet Duramix fokuserar på komponenter bestående av flera metalliska material däribland rostfritt stål, kolstål, aluminium och magnesium. - I projektet kommer vi att studera ytbeläggningar och ytbehandlingar tillsammans med olika fogningstekniker för olika kombinationer av material, säger Gunnar Leijon projektledare vid KIMAB. Vi kommer bland annat att studera punkt och lasersvetsning för rostfritt annannaf och kolstål. När det gäller limning, clinchning, stansnitning, skruvförband och lödning kommer vi att titta närmare på alla kombinationer av ovanstående material. Dessutom kommer projektet att fokusera på fogarnas egenskaper under olika typer av miljöpåverkan. Målet med projektet är att fastställa galvanisk korrosion och mekanisk respons av mixade fogar mellan flera material och olika ytbehandlingar samt att jämföra nedbrytning av fogar under fältexponering i två år av prover under bussar. Accelererad cyklisk miljöexponering av prover i miljökammare. Accelererad cyklisk miljöexponering av prover i miljökammare med samtidig mekanisk belastning. Svensk fordonsindustri deltar i projektet Duramix tillsammans med underleverantörer och materialtillverkande företag. Projektet kommer att pågå i 3 år och samfi nansieras av industrin och IRECO. Det statliga anslaget från IRECO utgör kompetensutvecklingsmedel kopplade till sammanslagningen mellan KIMAB och KI. Total budget för projektet är cirka 4 miljoner kronor.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11