23948sdkhjf

Rost av biobränsle - ett svart hål

Klimatförändringarna har lett till förändringar världen över till förmån för användning av miljövänligare bränslen. Men vad vet vi egentligen om dess påverkan på dagens bilkomponenter och utrustning som hanterar bränsle?

Det vill ett industrigemensamt forskningsinstitut sätta fingret på. - Att leka med bränsleblandningar är att leka med säkerheten, säger fil. dr Rolf Gubner, områdeschef vid Korrosions- och Metallforskningsinstitutet, Kimab. Han påpekar att det inte finns några undersökningar om konsekvenserna av förnyelsebara bränslen i dagens fordon. Å andra sidan finns det heller inte statistiskt underlag som visar att fordonens kvalitet och tillförlitlighet blivit sämre på grund av de alternativa bränslenas framfart. Ökad kunskap behövs av två anledningar, menar den här delen av branschen. Den ena är att E85-bränsle används i bilar som inte är avsedda för det, och bilar som är modifierade är det inte fullt ut. Det är oklart om bränsletanken och många andra komponenter klarar till exempel E85 i långa loppet. En annan drivkraft är att få ner miljöbilspriserna. Idag används dyrt och kanske också överdrivet bra material i flexifuelbilar. - Målet är att få samma säkerhet och tillförlitlighet i mindre dyra material, så att miljöbilarna blir billigare för konsumenten, fortsätter Rolf Gubner. I pågående diskussioner om en metanolinblandning i bensinbränsle saknas kunskap om hur mycket bilens system och delar tåler. - När det gäller zink är metanol lika korrosivt som vatten. Bilar som byggdes för 10 eller 15 år sedan är inte anpassade för alternativa bränslen. Varför har inte det här initiativet tagits förrän nu? - Alternativa bränslen har inte stått för ett stort marknadssegment inom transportindustrin förrän de två senaste åren. Under den tiden har vi utvecklat laboratoriet, sett över utrustningen och säkerhetsföreskrifterna. Hos Gröna Bilister är man medveten om problemet. - Vi pratade med bland andra Bosch i samband med Frankfurtmässan nyligen. Materialvalet är en ny dimension, men det pågår intressanta diskussioner om att byta bränsleslangar i koppar mot aluminium som är både lättare och billigare. Utvecklingen av plast för bränslesystem går snabbt framåt, med lättare material som en viktig grundbult. Men, för låginblandningen är detta inget specifikt eller nytt problem, säger talesmannen Mattias Goldmann som hänvisar till en sådan användning i USA, där man i vissa stater blandat sedan 1970-talet, Det är först nu det finns en EU-standard vad E85 får innehålla och hur det ska testas. Innan dess rådde lite "vilda västern". Nu har institutet investerat i ett biobränslelaboratorium och erbjuder en forskningsplattform för tillverkande industri. Räcker inte bilindustrins egen forskning på området? - Det borde den så klart. Men, alla tjänar på och vinner konkurrensfördelar genom gemensam forskning när man delar både kostnader och resultat, säger Gubner. Det är inte bara bilindustrin som berörs, utan även hanteringen av bränslen - utrustning måste vara explosionssäker och certifierad. I biobränslelabbet har de första försöken redan startat, men dokumentationen får vi inte ta del av. – Den är skyddad och laddas ned av respektive medlem mot en avgift.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.299