23948sdkhjf

Däck för anläggningstrafik

Ett fälttest som gjordes tillsammans med det tyska logistikföretaget DFA-Transport und Logistik GmbH visade tydligt driftkostnadsfördelarna hos Continentals nya däckserie för anläggningstrafik.

Däck till fordon i anläggningstrafik utsätts för hård belastning och måste klara av att bära 40 eller 60 ton tunga fleraxliga fordon ut ur lergropar längs med vägar in i stenig terräng måste konstrueras annorlunda än däck som uteslutande används för fjärrtrafik på asfalterad väg. För anläggningsbruk måste däcken vara konstruerade så att de kombinerar låg bullernivå, bra grepp och extremt hög motståndskraft mot skador med god spårstabilitet i såväl djupa jordmassor, på jämn väg som på mindre grusvägar. Denna kravspecifikation var viktig när däcken HSC+ och HDC+ - föregångarna till den nu aktuella serien - presenterades för två år sedan. Med de däcken introducerades en ny gummiblandning och ett nytt gördelpaket. - Längre polymerkedjor i gummiblandningen flätar samman bättre vilket ger däcket större elastisk styrka. Skador på gummit innesluts och hindras från att sprida sig djupare ner i däcket. Däckskador kan därmed hållas på en miniminivå, förklarar Mattias Palmgren, produktchef på Continental Däck Sverige. Resultatet är en serie däck med förbättrad mönsterdesign, geometriskt optimerad stomme och slitstarkare gummiblandningar med avsevärt förbättrad prestanda samt större motståndskraft mot deformation vid belastning. Mönsterdjupet har ökats med 10 procent vilket ger större gummivolym och därmed en märkbar förbättring när det gäller milage. Klackarnas design garanterar effektiv självrengöring och håller däcket fritt från stenar som annars skulle fastna i mönstret. Ett fälttest som genomfördes tillsammans med DFA-Transport und Logistik GmbH visade tydligt driftkostnadsfördelarna hos Continentals nya däckserie. Testet genomfördes med den dagliga verksamheten som utgångspunkt, vid huvudkontoret i Thüringen. Förarnas arbetsmiljö består i huvudsak av påfrestande och varierad terräng med kontaminerade jordrester från gamla urangruvor transporteras från utspridda tippar till centrala, miljösäkra uppsamlingsplatser vilka sedan täcks med ren jordmassa. Däcken bär upp till 38 ton i terräng och 32 ton på allmän väg. De måste stå emot skador orsakade av vassa stenar och materialrester i jorden, samt ge god väghållning och goda köregenskaper. Med hjälp av en intern undersökning undersöktes kvaliteten i utvecklingsprocessen. Återigen uppgav så gott som samtliga yrkesförare att de nya däcken från Continental hade märkbart förbättrats jämfört med tidigare. Dessutom framgick det ur undersökningsresultaten att de nya däcken var betydligt bättre än däcken av ett konkurrerande märke. Detta gällde praktiskt taget samtliga områden, särskilt motståndskraft mot skador och skador på däcksidorna, en aspekt som är avgörande inom anläggningslogistik.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063