23948sdkhjf

Forskning får hjul att rulla längre

Byte av slitna hjul och rullar kostar industrin och handeln i Europa årligen mer än 5,1 milliarder kronor. Målet med forskningsprojektet InnoRad är att skapa hjul och rullar som är mer långlivade än idag.

Det som sliter på hjul och rullar är normalt slitage, friktionsvärme och slagartiga stötar vid körning över trösklar. En reducering av avfallet skulle betyda mycket för miljön, bara i Tyskland måste nästan 17 000 ton skrotas varje år. Målet med forskningsprojektet InnoRad är att skapa hjul och rullar som är mer långlivade än idag med nya material, produktionsförfaranden och hjulkonstruktioner ska de löpande kostnaderna (TCO) hos truckar reduceras. I projektet som startade 2006 engagerar sig förutom kända truckföretag också hjul- och materialproducenter. - På inomhustruckar används inte gummi på fälgkroppen utan framförallt ett material vid namn Vulkollan®, säger Maik Mantey Projektkoordinator InnoRad. Enligt honom är detta ”en kompromiss mellan dämpning och livstid. Enligt Maik Mantey ska projektet resultera i en förlängd livslängd hos hjul och rullar med 20 procent till oförändrat produktionspris. För att lyckas måste motsägelsefulla mål lösas som till exempel mellan livslängden hos hjul och golv. Det finns många optimeringsmöjlighter; fälgar och fälgringsgeometri, hjulupphängning, materialval och produktionsmetoder. Dessutom undersöks om det är möjligt att öka maximalbelastningen vid samtidig höjning av hållfastheten.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062