23948sdkhjf

Global standard för undersökningar

Företag, organisationer och myndigheter använder i allt större utsträckning undersökningar som underlag för beslutsfattande och verksamhetsstyrning. SIS, Swedish Standards Institute, har varit med i ett projekt som tagit fram kvalitetskraven om gemensamma globala riktlinjer för marknads-, opionions- och samhällsundersökningar.

Svenska företag och organisationer investerar årligen över 2,5 miljarder kronor i undersökningar. Undersökningarna kan gälla till exempel marknads- och samhällsfrågor eller frågor till ett företags kunder eller egna medarbetare. - Nu finns en kvalitetsstandard som är direkt användbar i branschen. Med globala riktlinjer blir det lättare att jämföra undersökningsmetoder och resultat mellan olika aktörer både nationellt och internationellt, säger Stig Holmer, vd för SMIF, Sveriges Marknadsundersökningsföretag. Standarden heter "Marknads-, opinions- och samhällsundersökningar - Vokabulär och servicekrav" (ISO 20252) och finns tillgänglig hos SIS, Swedish Standards Institute.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.066