23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Verkstäderna
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Global standard för undersökningar

Företag, organisationer och myndigheter använder i allt större utsträckning undersökningar som underlag för beslutsfattande och verksamhetsstyrning. SIS, Swedish Standards Institute, har varit med i ett projekt som tagit fram kvalitetskraven om gemensamma globala riktlinjer för marknads-, opionions- och samhällsundersökningar.

Svenska företag och organisationer investerar årligen över 2,5 miljarder kronor i undersökningar. Undersökningarna kan gälla till exempel marknads- och samhällsfrågor eller frågor till ett företags kunder eller egna medarbetare. - Nu finns en kvalitetsstandard som är direkt användbar i branschen. Med globala riktlinjer blir det lättare att jämföra undersökningsmetoder och resultat mellan olika aktörer både nationellt och internationellt, säger Stig Holmer, vd för SMIF, Sveriges Marknadsundersökningsföretag. Standarden heter "Marknads-, opinions- och samhällsundersökningar - Vokabulär och servicekrav" (ISO 20252) och finns tillgänglig hos SIS, Swedish Standards Institute.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078