23948sdkhjf

Vikteffektiva lättmetallstrukturer

Ett 3-årigt FoU-projekt för vikteffektiva lättmetallstrukturer som avslutas 2007, har haft som mål att ha minst en 40 procentig viktbesparing i fordonskomponenter. Projektet har fokuserat på ett bilsäte, en lastvagnsdörr, en framvagn för personbil och ett underkörningsskydd för lastbil.

Under projektet har man tagit fram ny information som är nödvändig för att realisera koncepten. Det har varit frågor kring gjutning av återvunna legeringar, formning av profiler och fogning samt dimensionering. Under projektet har man tagit fram ny information som nödvändig för att realisera koncepten. Det har varit frågor kring gjutning av återvunna legeringar, formning av profiler och fogning samt dimensionering. I konceptfallet lastvagnsdörr kombinerades aluminiumprofiler med plåt- och pressgjutna detaljer vilket har gett en viktbesparing på 42 procent. Bilsätet byggd i pressgjuten magnesium och kombinerad med höghållfast stål ger en viktbesparing på 49 procent. Framvagnen är en kombination av aluminiumprofil och gjutgods som fogas till en stålkaross, viktbesparing 64 procent. Underkörningsskyddet för lastbilar baseras på aluminiumprofil och gjutgods, viktbesparing 48 procent. I projektet har man tittat på hur de olika konceptfallen påverkar miljö, ekonomi och sysselsättning. Arne Melander vid KIMAB som är projektledare berättar att årstonnaget för produktion av konceptfallen ligger på cirka 9 000 ton. Detta motsvarar en omsättning i industrin på cirka 400 Mkr. Sysselsättningseffekten är bedömd till 600 personer. Konceptfallen leder till minskade CO2 -utsläpp genom att fordonens vikt minskar och därmed bränsleåtgången går ned. Det ger reducerade utsläpp med 90 000 ton CO2 per år.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078