23948sdkhjf

Verkstadsteknik blir industriell teknik

Industriprogrammet på gymnasiet ska döpas om till Programmet för industriell teknik. Detta grepp hoppas regeringens gymnasieutredare ska ge fler operatörer och svetsare.

Utredare Anita Ferm, med bakgrund som lärare på teknisk linje, har presenterat sitt förslag på en framtida gymnasieskola. Luntan, 686 sidor tjock, berör i hög grad svensk verkstadsindustri. Till att börja med vill utredningen att nuvarande namn, Industriprogrammet, byts ut. Det har ansetts som en belastning "eftersom det ger associationer utifrån en förlegad syn på vad ett modernt industriarbete innebär". Hon föreslår därför ett nytt namn: Programmet för Industriell teknik. Det ska ge en modernare bild av industriarbete. Bakom namnförslaget ligger Teknikföretagen. Ansvarig hos dem för frågor inom utbildning är Karin Thapper, som har gått från att vara "försiktigt positiv" över utredningen till att vara riktigt nöjd. Hon berömmer särskilt de tydliga inträdeskraven, liksom det faktum att Programmet för industriell teknik inte bara är yrkesförberedande utan också leder till anställning. De yrken som nämns i skriften är maskinoperatör, processoperatör, svetsare, grovplåtslagare, liksom yrken inom industritekniska områden som montering, ytbehandling, reparation och underhåll. – Man måste underlätta för ungdomar att komma ut i arbete, så att de inte behöver plugga och plugga och plugga för ett jobb som de till slut är överutbildade för. Programmet för industriell teknik ska ha fyra nationella inriktningar: • Maskinteknik. • Processteknik. • Underhållsteknik. • Plåt- och svetsteknik. Anita Ferm föreslår vidare att programmet ska vara flexibelt. Skolan ska tillsammans med lokal och regional industri utforma inriktningen "utifrån de förutsättningar och behov som föreligger." Anita Ferm vill att samtliga yrkesprogram som är skolförlagda ska erbjuda eleverna minst 15 veckors APL, arbetsplatsförlagt lärande. Dessa punkter tycker Karin Thapper är särskilt bra. Hon hoppas att den framtida skolan tar reda på lokalt, industriellt behov. – Är det 16 platser lediga för APL så ska en klass bestå av 16 elever. Inte 30. Även Programmet för teknik, för blivande gymnasieingenjör som vill studera vidare till högskolan, får nya riktlinjer. Främst vad gäller ämnesupplägg: Estetisk verksamhet utgår, historia tillkommer. Men gemensamt för de båda teknikprogrammen är att de erbjuder ett fjärde tekniskt gymnasieår; en elev ska kunna bygga på sin gymnasieutbildning med det fjärde tekniska gymnasieåret och uppnå en särskild examen för detta. Därmed erbjuds elever på det yrkesinriktade programmet att studera vidare om de vill det. På samma sätt erbjuds elever på Programmet för teknik möjligheten att börja jobba efter detta fjärde år, istället för att studera vidare på högskola. – Utredaren har lyssnat på oss, och vi vill skynda på nu. Vi har redan börjat jobba på propositionen, säger Karin Thapper. Förslaget ska nu ut på remiss och förväntas genomföras hösten 2011. – Vårt mål är att programmet för gymnasieingenjörer ska starta ännu tidigare än 2011.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062