23948sdkhjf

Dåligt förarskydd i pickup

De tre lätta flakbilar som nyligen testats enligt Euro NCAP visar ett mycket dåligt krockskydd för föraren. Skyddet för passagerarna var bättre men långt ifrån bra.

Många bedömare har ifrågasatt varför lätta lastbilar ofta har en sämre säkerhets- och komfortutrustning än personbilar. Varför är den bil som används kort tid till och från jobbet bättre utrustad än den som brukas hela dagen? Då Vägverket presenterade de senaste testresultaten från Euro NCAP hade, för första gången, personbilarna kompletterats med tre lätta lastbilar av typen pickup. De aktuella bilmodellerna var Isuzu D-Max, Mitsubishi L200 och Nissan Navara. Samtliga de tre nu testade lätta lastbilarna har dubbelhytt med fyra dörrar, 2,5 liters dieselmotor och är av 2008 års modell och har en tjänstevikt på cirka 1,9 ton. Samtliga saknar sidokrockskydd i brösthöjd samt i huvudhöjd, dessutom saknas krockkudde som skyddar knäna. Isuzu har inte ens krockkudde på passagerarsidan! Resultatet är skrämmande. I synnerhet föraren har ett dåligt krockskydd med allvarliga skador på bland annat ben, bröst och huvud. Säkerheten för passagerarna i fram- eller baksätet klassas som måttlig. Mitsubishi klarade testet bäst av dessa tre. – Denna typ av lätt lastbil, med dubbelhytt, används både i arbetet och i familjelivet. Det är viktigt att de har minst samma säkerhet som vanliga personbilar, säger Vägverkets trafiksäkerhetsdirektör Claes Tingvall, tillika Euro NCAPs ordförande. – Resultaten visar på alarmerande svagheter hos två av de tre testade bilmodellerna. Dessa två bilar är heller inte utrustade med antisladdsystem vilket ytterligare förstärker bilden av synnerligen allvarliga brister i säkerheten. Skydd av barn klassas som måttligt och när det gäller skyddsförmåga mot fotgängare är resultatet lika mycket bottennapp som med personbilarna BMW X3, Citroën C5 och Renault Kangoo.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078