23948sdkhjf

Scania-lastbilar med etanolmotor

Scania har nu utvecklat tredje generationens etanolmotor och har också presenterat lastbilar med denna motor för säljstart inom kort.

Efter nära 20 år som leverantör av etanolbussar breddar Scania nu utbudet av etanoldrivna fordon för stadstrafik. För några veckor sedan premiärvisades de första etanollastbilarna för internationella branschjournalister i Södertälje. Från nästa år har åkerier, myndigheter och kommuner därmed möjlighet att köra både passagerar- och godstransporter med samma förnybara bränsle. Scania samarbetar med andra intressenter för att etablera en infrastruktur för distribution av etanolbränsle. Med en infrastruktur på plats blir det även möjligt för mindre transportföretag att investera i fordon med etanoldrift. Scania anser att etanol i nuläget är det mest kostnadseffektiva förnybara bränslet för stadstrafik eftersom det omedelbart kan bidra till att minska koldioxidutsläppen. Scania har tillverkat etanoldrivna bussar i snart 20 år. Tekniken är mogen och klarar intensiv daglig drift i stadstrafik. Etanol är lika enkel att hantera som andra flytande bränslen och ger naturligt en renare förbränning, vilket innebär att inte bara koldioxidutsläppen utan även andra utsläpp minskar. Om etanol tillverkas av sockerrör från Brasilien ger det upp till 90 procent lägre koldioxidutsläpp än diesel. Försök med framställning ur skogsråvara med integrerade bioprocesser som alstrar värme eller el visar på liknande höga resultat. Tillverkningen av etanol som alternativ till bensin ökar kraftigt över hela världen. Infrastrukturen för tillverkning finns redan. Scania har byggt 600 etanoldrivna stadsbussar sedan 1989, varav de flesta körts i svenska städer med mycket stora miljövinster. Enligt Storstockholms Lokaltrafik (SL) finns inga driftmässiga nackdelar så länge det föreskrivna underhållet sköts. Bussarna är helt vanliga stadsbussar med Scanias standardkomponenter. – Etanol smörjer inte motorn lika bra som diesel. Men det kompenserar vi med tillsatser, säger Hasse Johansson, forsknings- och utvecklingschef på Scania. Dessutom är insprutningsdelen annorlunda än i dieselmotorn. Hålen är större eftersom det går åt mera etanol än diesel per cykel. Det är just dessa delar som måste bytas oftare än på en dieselmotor. Scanias etanolbussar körs nu i flera städer utanför Sverige, till exempel i Norge, Spanien, Italien, Polen, Storbritannien, Brasilien, liksom i Kina och Australien. Ytterligare leveranser är på gång till Danmark och Belgien. Intresset ökar snabbt i Europa, Sydafrika och flera latinamerikanska länder, samtidigt som USA upplever en etanolboom. – År 2002 hade vi bestämt oss för att lägga ned utvecklingen av dessa motorer eftersom det nästan bara var SL som köpte. Men just då svängde intresset och nu har flera andra städer har visat intresse, inte minst sedan Clinton Climate Initiative (CCI) pekade på Stockholm som ett föredöme för vad som kan åstadkommas och Scanias etanolbussar som en av dagens bästa lösningar för att minska koldioxidutsläppen från stadstrafik, säger Hasse Johansson. Scanias etanolmotorer fungerar enligt dieselprincipen (kompressionständning) och verkningsgraden hos denna tredje generation är densamma som för en vanlig dieselmotor. För dieselförbränning används etanol med 5–7% tillsatser som förbättrar tändning och smörjning. Personbilar som drivs med etanol eller en etanol-/bensinblandning har Otto-motorer med betydligt lägre verkningsgrad. Den nya etanolmotorn är en anpassning av Scanias nioliters dieselmotor med laddluftkylning och avgasåterföring (EGR). Motorn uppfyller EEV-standarden (enhanced environmentally friendly vehicle) med god marginal, en standard som är något strängare än Euro 5, som är den avgasnorm som införs inom EU i oktober 2009. Prestandan är hög för en niolitersmotor. Effekten är 270 hk och vridmomentet hela 1200 Nm, vilket ger utmärkt respons och körbarhet. Scania verkar nu satsa rejält på ett spår vid sidan om dieseln. Så var man värd för en konferens om transporters inverkan på miljön vid sin fabrik i Oskarshamn i början av april. Miljöministern Andreas Carlgren var en av deltagarna och han menade att den koldioxidskatt som Sverige haft sedan 1990 har haft effekt. – Utan den skulle vi haft mycket högre utsläpp än i dag. Det har också visat sig att ekonomisk stimulans som miljöbilspremien fungerar. Vi leder europaligan på miljöbilar, men vi måste öka omloppstiden på bilparken. I dag kan en bil rulla i 17 år, det måste bli mindre så att vi får bort gamla och förorenande bilar. Andreas Carlgren talade även om att utveckla kilometerskatten med fler styrmedel, att få till en europeisk standard på drivmedel och framför allt att länderna inom EU kommer överens om spelreglerna och att regeringen år 2007 satsade en kvarts miljard på forskning om nya drivmedel.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079