23948sdkhjf

Ökad användning av plast i bilar

Med plast kan bilmodeller göras säkrare och mer miljöanpassade. Bilindustrin strävar efter att använda så få olika material som möjligt vilket förenklar utvecklings- och produktionsprocessen och underlättar återvinningen när fordonet ska skrotas.

Andelen plast i nykonstruerade bilar kommer att öka med cirka 2,5 procent per år de närmaste femton åren bland annat därför att bilar som tillverkas av plast väger mindre och även möter de växande kraven på lägre bränsleförbrukning. Beräkningar som gjorts visar att 100 kilo plast i en bil ersätter cirka 250 kilo traditionella material. De ungefär 3 miljoner ton plast som varje år används i Västeuropas fordonstillverkning, sparar 8 miljoner ton olja varje år genom att bilen blir lättare. Eftersom den största miljöpåverkan från en bil orsakas vid användningen är biltillverkarna beredda att betala allt högre priser för material som kan minska bilens vikt och samtidigt leva upp till övriga konsumentkrav. En ny bil som visar på möjligheterna med plast är konceptbilen “i-mode" från Hyundai. Företaget har samarbetat med plastråvaruleverantören Bayer MaterialScience och utnyttjar den senaste tekniken inom plastområdet. Täckskiktet på bilen är ett nytt färgsystem baserat på polyuretan som både är extremt motståndskraftig mot repor och lagar sig självt. Små skråmor smälter helt enkelt bort under inverkan av solens värme. I kupén har plastdetaljerna belagts med en ny generations polyuretanfärg som ger en mjuk och varm känsla som är speciellt skön att ta på. Samtidigt optimeras stabiliteten och livslängden hos detaljerna. Andra användningsområden med plast är bland annat laminerade bilrutor, krockkuddar och säkerhetsbälten. Plasternas egenskaper kan skapa funktioner som annars skulle ha krävt mer komplexa och dyra lösningar. Ett exempel är påkörningsskyddet för fotgängare som finns i Hyundais demonstrationsbil QarmaQ. Bilen har utvecklats tillsammans med plastråvarutillverkaren SABIC Innovative Plastics. Påkörningsskyddet beskrivs som en elastisk front som i olika zoner har varierande energiabsorberande egenskaper beroende på vilken kroppsdel som träffas vid en krock. Som ett led i SABICs miljöarbete används återvunna PET-flaskor vid tillverkningen av vissa plaster. Till en QarmaQ går det åt cirka 900 PET-flaskor. Källa: Plastinformation

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078