23948sdkhjf

Hybridfordonscentrum invigt

Svenskt hybridfordonscentrum har invigts på Lindholmen i Göteborg. Med 100 miljoner kronor och 60-talet forskare ska Svenskt hybridfordonscentrum förbättra och hitta nya lösningar på tekniken i hybridfordon.

- Det vi inviger idag är grunden för en fossilfri fordonspark. Bilindustrin är viktig för Sverige och den kan stärkas genom strategiska samverkansprogram mellan myndigheter, akademi och industri. Svenskt hybridfordonscentrum är en viktig del för att etabl Hans Folkesson, ordförande i Svenskt hybridfordonscentrum, betonar att det handlar om ett systemskifte när vi går från förbränningsmotorer till elmaskiner som bas i framdrivningen av fordon. - De stora miljöutmaningar som fordonsindustrin just nu står inför innebär att hybridteknologin kommer att spela en avgörande roll och vi behöver dels fokuserade forskningssatsningar dels vidareutbilda och nyanställa ingenjörer och forskare inom relevanta teknikområden som energilagring, elmaskiner och systemteknik, säger Jan-Eric Sundgren, direktör i AB Volvo med ansvar för omvärlds- och miljöfrågor. Alternativ till dagens fordon med enbart förbränningsmotorer är ett måste inom en snar framtid, och det är främst hybridfordon industrin satsar på. Det finns flera typer av hybrider men alla kombinerar olika drivkällor, i de allra flesta fall en elmotor och en förbränningsmotor. Huvudmålet är att minska koldioxidutsläppen men också att minska beroendet av fossila bränslen. Bussar, arbetsfordon och distributionsbilar i städer lämpar sig väl för hybridteknik eftersom de kör begränsade sträckor i låg hastighet, startar och stannar ofta och har många laddningsmöjligheter. Som personbil har dagens hybrider uppenbara begränsningar men för arbetspendling har de stor potential.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078