23948sdkhjf

En koldioxidneutral transportbil

Mercedes-Benz storsäljare Sprinter, med tillägget NGT, har nu lanserats med en bivalent gasdrift, vilket innebär att den kan köras helt koldioxidneutral på biogas. Motorn är en hybridmotor, vilket gör att föraren kan skifta mellan att köra på gas eller bensin.

Många kunder har frågat efter en miljöbil och nu kan de köpa ett fullgott alternativ med ytterst låg miljöpåverkan, konstaterar Joakim Gustafsson, produktspecialist inom transportfordon på Mercedes-Benz Sverige AB. Med bivalent gasdrift kan Sprinter NGT köras på både gas och blyfri bensin, vilket föraren kan skifta mellan med en enkel knapptryckning. När det gäller gas kan den köra på både biogas och naturgas. Med biogas är den helt koldioxidneutral, men med naturgas är koldioxidbesparingen cirka 20 procent jämfört med bensindrift och till skillnad från en dieselmotor försvinner utsläppen av partiklar helt och hållet. Joakim Gustafsson påpekar att den bivalenta gasdriften ger högre effekt och längre räckvidd än den tidigare monovalenta gasmotorn. – Motorns effekt är 240 Nm eller 156 hästkrafter oavsett om den körs på gas eller bensin och räckvidden på gas är över 120 mil, då inklusive extratankar. En annan fördel är att om något drivmedel skulle ta slut så byter den automatiskt till det andra drivmedlet. Nu ska inte det behöva hända eftersom antalet gasstationer efter hand byggs ut så att vi idag har 86 gastankstationer i södra och mellersta Sverige, plus längs Norrlandskusten. Gastankarna är placerade under golvet inneslutna i stålramar. – De är krocktestade där utfallet blev att bilen blev helt demolerad, medan gastankarna var hela. När det gäller brandfara så antänds gasen vid betydligt högre temperatur än bensin och om bilen brinner runt om tanken vilket värmer upp gastuberna och ökar gasvolymen så öppnas automatiskt kranen och släpper ut övertrycket lite efter hand för att undvika explosion. Och det fungerade bra vid test, tillägger Gustafsson. – Man kan med fog säga att ståltanken med gas är den mest tåliga delen på bilen. Serviceintervallerna är desamma som på bensinbilarna, det vill säga 3 000 mil. En Sprinter NGT kommer att kosta mellan 50 000 och 60 000 kronor mer än en Sprinter med dieselmotor på 109 hästkrafter. – Och vikten påverkas naturligtvis av ståltankarna så att de på en skåpbil vägen 200 kilo och på en chassibil väger 300 kilo. Mercedes hoppas att i år kunna sälja 100 till 150 bilar i Sverige.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078