23948sdkhjf

Volvo 164 fyller 40 år

I augusti 1968 presenterade Volvo en 1969 års modell med ny större vagn för de mer prestige- och lyxbetonade segmenten. Modellnamnet var 164 där sexan i mitten antydde att bilen hade sexcylindrig motor.

Efter att Volvo lagt ner tillverkningen av PV830 1957, var det också slut med sexcylindriga motorer i personvagnsprogrammet. B16-, B18- och B20-motorerna av olika typer och i olika effektutföranden kom att motorisera hela bilprogrammet mellan 1957 och 1968. Med saknad efter Volvo-sexorna startade kort efter nedläggningen ett projekt, kallat 358, som hade till syfte att på sikt skaffa fram en modernare ersättare, utrustad med den V8-motor som visats i prototypbilen Philip och under namnet B36 funnit vägen till den lätta lastbilen Volvo Snabbe. Ganska snart övergavs V8-planerna och beslut togs istället om en rak sexcylindrig motor på 2,7 liter med potential att växa till jämna 3 liter. Volvo konstaterade: "Volvo-teknikerna arbetar alltid med framtiden och bakom den nya motorn ligger tusentals konstruktions- och provningstimmar, goda erfarenheter av tidigare Volvo-motorer och utnyttjande av motorteknikens senaste landvinningar. B30-motorn är uppbyggd efter samma grundprinciper som den tidigare så välkända och berömda B18-motorn och den har alla de konstruktionsfördelar och finesser som givit den mondre motorn världsrykte för driftsäkerhet och slitstyrka." De speciella åtgärderna var bland annat termostatreglering av förgasarna som höll bränsleblandningen konstant oberoende av yttertemperatur samt extraspjäll i insugningsrören som under kraftig virvelbildning ledde blandningen till förångning. Resultatet var avgaser med låga halter av både koloxid och kolväten. I likhet med övriga Volvo-modeller genomgick också 164:an en rad tekniska och utseendemässiga förändringar i takt med utvecklingen. Det som kanske betydde mest för bilen var introduktionen på hösten 1971 av 164E med bränsleinsprutning ; B30E som med sina 175 hk SAE var den effektstarkaste bilmotorn dittills från Volvo. B30-motorn kom faktiskt att även hamna i ett par andra bilar. Dels förekom denii Zagatos vackra designstudie 3000 GTZ men också seriemässigt i brittiska sportvagnen Marcos 3 litre, som också erbjöds i 1800-utförande med Volvo B18-motor. Hösten 1974 ersattes Volvo 164 av den nyutvecklade och logiska fortsättningen Volvo 264 med sin PRV-utvecklade V6-motor som kom att hänga i ända till hösten 1990 då den raka sexan - nyutvecklad och helt i aluminium - återigen åtefanns i Volvos toppmodell 960.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078