23948sdkhjf

Motor som ger mindre utsläpp och minskat buller

Volvo Aero har tecknat ett avtal med flygmotortillverkaren Pratt & Whitney om att utveckla och tillverka tre viktiga komponenter till ett helt nytt motorkoncept med en växlad fläkt.

En växlad fläkt är unik inom flygbranschen och den kommer att bidra till betydande minskningar av bränsleförbrukning, utsläpp, buller och driftskostnader. Komponenterna kommer att ingå i motorerna till både Mitsubishi Regional Jet (MRJ) och Bombardier CSeries. Volvo Aero deltar sedan tidigare med Pratt & Whitney i ett teknologi- och utvecklingsprojekt kring det nya motorkonceptet, Geared Turbofan, (GTF), växlad fläkt, som ger möjlighet att optimera varvtalet på lågtryckskompressorn. Volvo Aero har utvecklat avancerade lättviktsteknologier för det nya motorkonceptet. - Vi är glada över att ha träffat det här avtalet med Pratt & Whitney, inte minst som vi vet att denna motor kommer att bidra till bättre miljö genom lägre bränsleförbrukning och minskat buller, säger Volvo Aeros vd, Olof Persson. Det är dessutom en viktig framgång för Volvo Aero att komma med i ett motorkoncept som har goda förutsättningar att bli valt som ersättare för flera av dagens flygmotorer Flygplanet och motorkombinationen väntas tillsammans att ge 20 procent lägre bränsleförbrukning, jämfört med dagens flygplan och cirka 20 dB lägre ljudnivå.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062