23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Verkstäderna
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

KTH:s nya skola ska stärka näringslivets konkurrenskraft

Genom partnerskap med företag och uppdragsutbildning ska KTH:s kompetens och forskningsresultat komma näringslivet till nytta. Det är också prioriterade områden för KTH Företagssamverkan som startade 1 juli i år.

- Ambitionen är att utveckla olika former av partnerskap. Närmast ska vi träffa företagsledare för ett 20-tal konsultföretag. Konsultföretagen anställer mer än en tredjedel av våra studenter och för dem är det viktigt att kunna rekrytera rätt kompetens, s Ett exempel på redan fungerande partnerskap är tävlingen FFLA, Future Female Leader Award, där KTHs kvinnliga sistaårsstudenter tävlar om traineeutbildningar. FFLA drivs i partnerskap med AstraZeneca, Electrolux, Ericsson, Skanska, Scania och Sandvik och ska lyfta fram kvinnliga ingenjörers karriärmöjligheter i industrin. Ett annat viktigt syfte med KTH Företagssamverkan är att sprida KTH:s kompetens till företag som kan vidareutveckla och nyttiggöra skolans forskningsresultat. - Vi ska satsa på fortbildning för anställda inom näringslivet. Redan nu märks ett stort intresse hos företagen för bland annat utbildningar inom miljö- och energiområdet. Här ligger KTHs forskning i framkant, säger Eric Giertz. Numera väljer studenter inte bara utbildningsprogram, utan snarare lärosäte. KTH har hittills klarat sig bra i konkurrensen med andra svenska högskolor. Men på en avreglerad och internationell utbildningsmarknad måste KTH ta nya initiativ. Därför kommer vi också etablera partnerskap med företag i olika sektorer för att lärare och elever ska få mer kontakt med företagen, säger Eric Giertz.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.109