23948sdkhjf

Prisat kvalitetsarbete - trots dålig ordning

Under en affärsresa i Japan i april 2008 passade jag på att besöka några fabriker, som tillverkar knivar. Naturligtvis var jag nyfiken på hur arbetet med Kaizen fungerade i verkligheten.

Kawaschima Industries Co ltd, är en av Japans tillverkare av knivar och annat husgeråd. Fabrikens mantra "To Realize" fanns uppsatt på många ställen i fabriken och på kontoret. Personalen har kontinuerligt vidareutbildat sig och varit engagerade i ledningens mål. Detta har resulterat i att Kawaschima Industries har fått ta emot priser och utmärkelser för sitt målmedvetna utvecklingsarbete. En viktig följd har också gjort att företaget idag har högsta kreditvärdighet. Ett annat exempel på personalens lojalitet är att de arbetar frivilligt en lördag varje månad för att göra arbetsplatsen trivsam. Det kan vara att måla om, rensa rabatter, allt för en mer trivsam arbetsplats både in- och utvändigt. Trots att fabriken fått många priser för sitt kvalitetsarbete så kunde man inte alltid se det i fabriken under Förbättringsforums besök. Dålig ordning och reda trots höga ambitioner. Det visar att det inte är alltid god kvalitet och ordning och reda går hand i hand. Kaizen-tänket finns visserligen, men det är nog främst inom bilindustrin och inom de högtekniska företagen som Japan håller världsklass. Vi ligger nog bättre till i Sverige, rent allmänt. Artikelförfattaren Gunilla Almling är projektledare för Förbättringsforum. E-post: gunilla.almling@forbattringsforum.se

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062