23948sdkhjf

Välutrustad sydkorean

Bilmodeller från sydkoreanska Ssang Yong dyker upp allt oftare i backspegeln. Många som behöver ett arbetsfordon uppskattar den rikliga utrustningen som ingår i priset. Verkstäderna har provkört pickupmodellen Actyon Sports som tillverkas med skruvfjädrar och stötdämpare i stället för bladfjädrar. Ett lyckat recept som ger bättre komfort.

Ssang Yong från sydkoreanska Kyonggi har gjort några försök att slå i Sverige. Generalagenten är i dag placerad i Danmark och några enstaka handlare saluför bilen. Det verkar trots allt som att det räcker. Hos Svenska Motorkompaniet i Huddinge, där Verkstäderna lånade sin testbil, är man mycket nöjd med försäljningen och när vi ska hämta ut vår testbil är det full fart i försäljningshallen. Chefen till en byggfirma vill ha två bilar och försöker övertala sin anställde följeslagare att bilen är precis det som han och kollegan behöver. Med riklig utrustning redan i baspriset lockas många av bilen som även är komfortabel med sin modernare bakvagnsupphängning. Låt oss titta närmare på detta. Pickupen Actyon Sports är en dubbelhytt som är byggd på samma plattform som suven Ssang Yong Actyon. Storleksmässigt konkurrerar pickup¬modellen med Mitsubishi L200, Nissan Navara, Toyota Hilux, nya Isuzu D-Max med flera. Det som gör att Ssang Yong Actyon Sport sticker ut är just att den har suv-DNA. Bladfjädrarna är därmed ett minne blott och den delade bakvagnen är i stället upphängd med den mer personbilslika kombinationen skruvfjäder/stötdämpare. Detta gör att denna pickup, som fortfarande är rambyggd, blir mindre stötig när flaket är olastat. Komfortmässigt hamnar bilen mitt emellan en personbil och de pickuper som erbjuds i dag – en klar förbättring. En annan faktor som får bilen att sticka ut är den minst sagt udda designen. Vid en första anblick kan man tro att någon vänt ritbordet upp och ner efter det att bilen var färdigritad. Men även om designen säkerligen är anledning till en och annan diskussion om vad som är snyggt eller inte drar bilen blickar till sig med sina udda linjer. Antingen älskar eller avskyr man den. Tyvärr gör den kilformade karossformen att sidosikten blir lidande då bakdörrarna är högt uppdragna. Bakrutan är däremot föredömligt stor och ger ljus och rymd inuti kupén. Under Samsonite-väskan i motorutrymmet hittar vi en fyrcylindrig tvålitersdiesel, det enda motoralternativ som erbjuds. I Verkstädernas testbil satt en sexväxlad automatlåda som tillsammans med motorn gjorde sitt jobb, men inte mer än så. Lite piggare hade motorn gärna fått vara när den nu är på 141 hästkrafter. För att vara en sydkoreansk lågprisbil har man lyckats väldigt bra med att få ner bullernivån inuti kupén som är behaglig utan dieselknatter. Drivlinan kommer för övrigt från Mercedes. Invändigt är formspråket detsamma som utvändigt och väldigt annorlunda. Trepunktsbälte saknas för mittenplatsen bak men nackstöden är rejäla på samtliga platser. Bilen levereras inte heller med antisladdsystem, fortfarande är Mitsubishi ensam om att ha detta som standard bland pickuptillverkarna. För året är Ssang Yong Actyon Sport uppdaterad med annorlunda grill, men den största skillnaden är att automatlådan som tidigare var fyrstegad nu är sexstegad. Är du ute efter en pickup som inte är likt något annat – då är Actyon Sport modellen för dig.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11