23948sdkhjf

Mera fordonsteknik på Tekniska Mässan

Tekniska Mässan i oktober kommer att invigas av de båda tungvikts-leifarna inom svensk fordonsindustri— Scanias vd Leif Östling och Volvos vd Leif Johansson. Men så spelar också fordonsindustrin en viktig roll vid årets mässa i och med att Mera-programmets årskonferens om fordonsinriktad produktionsteknik kommer att äga rum under mässdagarna. Men Tekniska mässan kommer att handla om långt mycket mer än fordonsteknik!

Från Tekniska Mässan betonas att mässan i år är inriktad på elva olika fokusområden. Automation genom robotisering berättade vi om i förra numret av Verkstäderna, men automation går igen även i andra avdelningar. – Automatisering är mycket viktigt för svensk industri. Förmågan att automatisera och effektivisera produktionen är avgörande för om vi ska kunna behålla och utveckla produktion i Sverige, säger Gunnar Iggendal från Tekniska Mässan. – Allt fler företag jobbar med att införa lean produktion och utvecklar därmed sina tillverkningstekniker, arbetssätt och logistik i en kedja av ständiga förbättringar. Gunnar Iggendal framhåller givetvis Tekniska Mässan som en mötesplats för alla som vill få nya ideer, titta på ny teknik, diskutera eller göra affärer... Inom automation i produktionen betonas i år speciellt skärande bearbetning. Avsikten är att mässan vartannat år ska lyfta fram plåtbearbetning och vartannat år skärande bearbetning och i fjol var det plåtens år... Sammanfogning får ett större utrymme på årets tekniska mässa eftersom intresset för sammanfogning ökar. Esab finns på plats i år och hos Esab har man noterat en stark utveckling för svetsning i Norden. – Vi märker av en kraftig uppgång av svetsning sedan ett par år tilbaka, berättar Sten Wallin på Esab Sverige. – Vi tror att detta beror på att allt fler väljer att behålla sin produktion i Sverige samtidigt som det både kommer nya material och nya tillämpningsområden. Enligt Sten Wallin spelar också utvecklingen av nya energikällor en stor roll. Produktion av vindkraftverk ökar och kräver allt mer av svetsning. – Att tillverka ett vindkraftverk kräver mycket sammanfogning och då är svetsning den mest naturliga metoden, menar Sten Wallin. Han tillägger: – Men hela energiområdet ökar eftersom det krävs flera nya, förnyelsebara energikällor framöver. Att tillverka dessa kommer förmodligen att kräva mycket svetsning. Sten Wallin konstaterar också att automatiseringsgraden ökar inom sammanfogning: – Framöver räknar vi med att automatsvetsarna blir både mindre, mer anpassningsbara och mer överkomliga i pris. Detta intresserar små och medelstora företag. Utöver att sammanfogning av olika slag visas i mässans montrar arrangeras också seminarier – och mästerskapet Nordic Welding Competition. Driftsäker produktion och underhåll är en underavdelning på mässan. Stefan Palskog, vd för underhållsföretaget Dynamate, berättar om varför företagen måste tänka mer på underhåll: – Underhåll är oerhört viktigt för att man ska kunna ha en effektiv produktion, inte minst vad gäller energieffektivitet! – Men fortfarande, år 2008, finns det företag som ser underhåll som en kostnad och inte som en investering! Stefan Palskog konstaterar att underhållet måste lyftas fram i allt högre grad: – Verksamheten blir allt mer kapitalintensiv. Då ställs det också högre krav på driftsäkerhet. Stefan Palskog menar också att många företag underskattar riskerna med uteblivet underhåll. Han refererar till en undersökning från SCB, Statistiska centralbyrån, där 85 procent av de tillfrågade verkstadsföretagen hade sagt att de inte har några driftstörningar. – Det kan inte vara sant! Driftstörningar är betydligt vanligare och uteblivet underhåll ökar störningarna! Områdena kvalitetssäkring, kontroll och mätning samlas i en ny avdelning på mässan. Utöver utställningsdelen arrangeras seminarier, möten och praktikfallsbeskrivningar. Avdelningen Kontroll ska möta ett växande intresse för kvalitetssäkrad produktion och här kommer bl a att visas utrustning för testning och mätning, optisk kontroll, visionutrustning, kalibreringsinstrument samt oförstörande och förstörande provning. – Intresset för det här området växer och därför inrättades en egen avdelning för att täcka kontroll, mätning och kvalitetssäkrad produktion, säger Daniel Andersson, ansvarig för kontrolldelen vid Tekniska Mässan. – Området är en viktig del av Tekniska Mässan och nu blir det tydligare och enklare att hitta vilket underlättar kontakterna mellan besökare och utställare. Som vanligt finns det en spännande avdelning som handlar om s k embedded-teknik, dvs inbyggt intelligens. Embedded-teknik kan i och för sig vara svår att definiera eftersom den finns i stort sett i allt vi använder idag. Men icke desto mindre delas flera embeddedpriser ut till företag och studenter – för sjätte gången fatiskt. Nominerade till Swedish Embedded Award, kategori "Enterprise", är bl a Vivib – ett system från ABB som kraftigt reducerar kostnaden för övervakning av vibrationer i maskiner. Colibri heter en gyrostabiliserad kamerabaserad bild- och datainsamlingsenhet (se bild) avsedd för mätning, kontroll, besiktning och övervakning. Colibri ska kunna bäras av små obemannade farkoster. Systemet ger bra bilder trots att bäraren vibrerar eller lutar. Systemet är utvecklat av DST Control i Linköping. Andra nominerade innovationer är övervakning av vattenvärden i akvarier, larmsystem för lastbilar, nivåmätare för septitankar, analyinstrument för elmotorer i bl a verktygsmaskiner, system för säkrare hantering av fartygscontainrar samt en "supercomputer" för medicinsk realtidsanalys och grafiska presentationer. I studentkategorin finns nominerade bidrag för att detektera vattenläckage, trådlös kommunikation i hemmet för att underlätta för rörelsehindrade, system för bättre styrning av fjärrrvärme och stöldskydd med hjälp av rfid. Dessutom delas ett mikro/nanopris ut till det bästa bidraget inom mikro- och nanoteknik inom båda kategorierna. En tvådagars embedded-konferens ska också lyfta intresset för tekniken. Men tillbaka till Mera-konferensen. Mera-programmet – Manufacturing Engeneering Research Area – är det som kom ut av statens s k Trollhättepaket för mer än tio år sedan, men Mera blev Sveriges största satsning på utveckling av fordonsinriktad produktionsteknik. Projektet drivs i samverkan mellan företag, högskolor och forskningsinstitut och syftet är att stärka den svenska fordonsindustrins internationella konkurrenskraft genom en strategisk kraftsamling inom produktionsteknik. Programmet har hittills finansierats med drygt 300 miljoner kronor med offentliga medel och med över 500 miljoner från industrin. Björn Bäckström, chef för industriell utveckling vid Scania, är med i projektet och han betonar det nätverk som har växt fram ur projektet. – Målet är att få svensk industri att hålla världsklass! De forskningsresultat vi har fått fram ska vi nu jobba vidare med. – Vi ska se till att vi kan få en fortsatt stor samverkan mellan industri och industri samt mellan industri och akademi! Den årliga Mera-konferensen hålls i två dagar i Älvsjö och konferensen är "en redovisning" av vad man har kommit fram till i projektet. Tekniska Mässans Gunnar Iggendal betonar att den redovisning som görs under konferensen stämmer väl med mässans inriktning: – På konferensen kommer projekt inom ett flertal områden från skärande bearbetning och montering till produktionsflöden och virtuella fabriker att redovisas. Det förstärker inriktningen på att visa automatiserad produktion för bättre produktivitet. Intresset för att behålla och utveckla effektiv produktion i Sverige växer sig allt starkare. – Vi räknar därför med ett stort besökarintresse till Tekniska Mässan i höst, avslutar Gunnar Iggendal.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093