23948sdkhjf

Titex och Prototyp under Walters tak

De välkända företagen Titex och Prototyp finns nu under tyska Walter-koncernens tak. De tre varumärkena lanseras nu globalt under gemensam flagg som Walter, Walter Titex och Walter Prototyp med ny, enhetlig grafisk design. Räkna med mängder av roadshower under hösten.

Det räcker inte längre att bara sälja högteknoiska verktyg till kunderna, det förklarade Gunnar Båtelsson, CFO och styrelseordförande i Walter AG, på en presskonferens i början av september i Halmstad. – Industrier över hela världen vill dra ner på antalet verktygsleverantörer. Kompetenskraven ökar ständigt och blir en viktig faktor när företagen väljer partner. Snabbt växande marknader kräver effektivare produktionsprocesser med höga krav på verktyg och bearbetningsstrategier. – Som gensvar kan vi genom sammanslagningen – som ett enda bolag – erbjuda våra kunder en samlad bredd av produkter, leveranser, service och specialistkompetens inom skärande bearbetning. Walter är ett stort branschnamn på kontinenten och i flera delar av världen, men ännu så länge inte så känt i Sverige – något som man nu tänker ändra på. För Walter Norden AB, med huvudkontor i Halmstad, är den här satsningen ett jättekliv och en utmaning för företagets nordiska utbyggnad, menar Anders Jinglöv, vd för Walter Norden. – I vår bransch måste vi bli den som ligger längst fram – om inte så är vi ute ur leken. Men i och med att vi fått den samlade kompetensen från tre företag kan vi ge våra kunder bättre service och hjälp. Vi behöver inte längre skicka upp folk från Tyskland till våra kunder. Alla våra tekniker här har minst fem år på verkstadsgolvet och de utbildas kontinuerligt. Säljarna får nu en teknikgrupp som stöd. Att namnen Titex och Prototyp skulle försvinna under Walters paraply var det aldrig tal om – tvärt om var det oerhört viktigt att behålla dem. – Tillsammans står ju de tre varumärkena tillsammans för 300 års erfarenhet och kunskap. Dessutom ska varje varumärke även i fortsättningen sköta sin egen produktutveckling. – Men självklart ska man också samarbeta och utnyttja synergieffekter, säger Gunnar Båtelsson. Försäljningskurvan har för alla tre har pekat kraftigt uppåt de senaste åren med en total omsättning på 550 miljoner euro för 2007 (varav 450 för Walter). Målet är satt till en miljard euro år 2010. – Ambitionen är att bli en av de riktigt starka på marknaden, säger Anders Jinglöv. Vad är då anledningen till den här satsningen? Gunnar Båtelsson: – Kunderna och deras behov förändras. Världen över vill tillverkningsindustrin öka processäkerheten bland annat genom att minimera antalet enskilda leverantörer. Lokalt så innebär globaliseringen att det är tufft för nordisk verkstadsindustri att hänga med i konkurrensen. För att behålla våra verkstäder i Norden måste vi ligga allra längst fram – använda allt effektivare produktionsprocesser med det senaste i maskiner och med verktyg av högsta kvalitet. – Att använda de bästa verktygen är billigt jämfört med kostnaderna för processtillestånd. Vi vill bistå företagen med expertkunskap, idéer och problemlösning; hitta behoven innan företagen själva inser dem – kunna optimera hela bearbetningsprocesser och hitta svagheter. – Förr stod det engagerat folk med lång och djup erfarenhet vid maskinerna på verkstadsgolven. Det finns inte så många av dessa människor kvar. Därför tror vi att vår samlade erfarenhet och gemensamma kunskapsbank blir verkligt efterfrågad.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079