23948sdkhjf

Ny vattenskärmaskin och många nya order

Lichron har fått flera nya order som två Hyundai-Kia cnc-styrda arborrverk och två Kiwa horisontella fleroperationsmaskiner med palettsystem. En nyhet är franska LDSAs vattenskärmaskiner i maskinprogrammet.

Lichron har märkt viss avmattning på marknaden, men har de senaste veckorna fått in flera order på avancerade Hyundai-Kia arborrverk och Kiwa horisontella fleroperationsmaskiner med palettsystem. De flesta av kunderna tycks inte ha mindre att göra eller fått minskad orderingång, utan skillnaden är att de kanske avvaktar något med nyinvesteringar beroende på turbulens i utländska banksektorn och på börsen, menar Magnus Chronholm, försäljningsingenjör. Blir det något mer mässdeltagande i år för er del? – Vi ska vara med på Tekniska Mässan i Stockholm. För oss blir det ingen storsatsning som förra Tekniska Mässan. Då ställde vi ut 14 maskiner. Nu blir det ett mellanår och vi kommer att visa upp plåtmaskiner från YSD i ungefär samma omfattning som på Verktygsmässan i Göteborg plus någon fleroperationsmaskin och svarv. Subcontractor hoppar vi över eftersom det inte är en renodlad maskinmässa. Lichron – en sammanslagning av namnen Lindberg och Chronholm – är ett relativt ungt företag som startades av vd Åke Lindberg. Ursprungligen var det ett dotterbolag till maskintillverkaren Yasda. Åke Lindberg var europachef där mellan 1985–1994, men köpte sedan loss bolaget och skapade Lichron. – Jag tog med mig två medarbetare och fick agenturen för Yasda – en modermaskin för tillverkning av många andra maskiner. Gamla kontakter gav oss en agentur för Hardinge-Bridgeport, som snart byggdes på med Hyundai plus många fler som kommit till efterhand. Företaget har sedan fortsatt att växa. Ett fabrikat som växt kraftigt är maskiner från Hyundai-Kia. – Yasdas högpresterande maskiner säljs inte i stort antal men det finns en del kunder som behöver dem. Atlas Copco till exempel, som också köper Hardinge-svarvar som klarar bearbetning av extremt hårda eller härdade material. Saab och Volvo är också stora kunder på Yasda – alltså kunder med stor egen produktion och speciella krav. Åke Lindberg var med om att sälja den första Yasda-maskinen i FMS-system med kranlagerhantering redan 1978. Han arbetade då på Stenbergs. – Yasda är stort på femaxliga fleroperationsmaskiner och vi har levererat sju sådana till Atlas Copco och Saab. Fler sådana finns i beställning. Lichron har också nya lågprismaskiner där kunderna många gånger är nystartade företag som vill investera försiktigt. – Bra för företag som kanske inte kan belägga maskinerna fullt ut. Priset för en ny lågprismaskin är ungefär likvärdigt med en begagnad kvalitetsmaskin, men den som köper nytt får förstås garanti och installation med i priset, säger Åke Lindberg. Lågprismaskinerna är i de flesta fall från Taiwan och tillverkare som Quick-Tech, Akira-Seiki och Dahlih. – Vi har varit tidigt ute och också tagit in ett stort kinesiskt fabrikat: Shenyang Machine Tool ( SMTCL ), som nu mycket väl kan visa sig vara världens största maskintillverkare med en produktion på 75 000 maskiner om året, där 20 000–25 000 är cnc-maskiner och resterande del manuella. Åke Lindberg som besökt företaget ett flertal gånger blev imponerad: – Företaget har 20 000 anställda i ett eget gigantiskt komplex på tolv fabriker som sammanlagt mäter en kvadratkilometer. Ändå är man på väg att expandera genom att bygga en ännu större, helt ny anläggning. För närvarande går företagets produktion till 98 procent till den inhemska marknaden, men det blir förmodligen snart ändring på det eftersom kinesiska maskintillverkare börjat synas mer och mer på internationella mässor. – För att höja kvaliteten på sina maskiner har SMTCL köpt upp det anrika tyska företaget Schiess, som bland annat tillverkar stora karusellsvarvar. Avsikten är att de tyska konstruktörerna ska ta fram nya och bättre konstruktioner åt kineserna. Man tar dessutom in pensionerade japanska konstruktörer. SMTCL gör maskiner i alla storlekar från små fleroperationsmaskiner till stora "multi tasking-maskiner", arborrverk och portalfräsmaskiner. – Maskinerna är billiga men vi är ännu så länge försiktiga och vill utvärdera kvaliteten innan vi satsar mer på dem. Hittills har vi levererat tre maskiner till våra kunder. Men även kineserna var imponerade av Lichron, berättar Åke Lindberg. – De var så intresserade av Lichrons modell för ett teknikgymnasium och verkstadsskola att borgmästaren i staden Shenyang har bett att få komma hit på studiebesök. Skolan är en integrerad del av Lichron och något som leverantörerna uppskattar. – Kombinationen skola-maskinleverantör ger flera synergieffekter. Till skillnad från de flesta kommunala skolor med liknande program för teknikgymnasium och verkstadsutbildning har vi toppmodern utrustning – det senaste i branschen. Det gör att vi inte har plats för alla elever som söker. Skolan är en vinst för alla, menar Åke Lindberg: – Eleverna har garanterat jobb efter avslutad utbildning. När vi säljer en ny maskin kan vi inte sällan förmedla en operatör som verkligen vet hur man kör den. – Vi kan alltså ofta lösa problemet för den kund som har fått en stororder, men som inte lyckas hitta kvalificerad arbetskraft. Konkurrensmässigt är det förstås en avgjord fördel att ha gamla elever som jobbar ute på kundföretagen, anser han. Lichron har utställningar och teknikgymnasium på tre orter: Skövde, Trollhättan och Gnosjö där kunder kan provköra maskiner. – För våra tre kontor försöker vi hitta rätt, lokalt produktutbud. Speciellt i Gnosjö finns ett stort intresse för plåtmaskiner och trådgnistutrustning. Så vi bestämde förra året att skapa en särskild plåtdivision och leta efter lämpliga agenturer bland annat i Kina, där vi fann YSD som har ett bra program med kantpressar och gradsaxar. – Maskinerna tillverkas på licens från holländska LVD med väl beprövade konstruktioner. Priserna motsvarar ungefär samma som för en 15–20 år begagnad maskin. Den första kantpressen och gradsaxen från YSD levererade vi helt nyligen. – I vår division med plåtmaskiner har vi också tagit in ett helt program med laserskärmaskiner från Hyundai-Kia som prismässigt ligger i mellanklass. När det gäller tråd- och sänkgnistning har Lichron startat med spanska ONA, ett fabrikat som tidigare funnits i Sverige. – Onas program täcker hela tråd- och sänkgnistområdet. Som alternativ till laserskärning har Lichron helt nyligen tagit in en agentur från franska LDSA, som tillverkar maskiner för vattenskärning. – Det är en intressant teknik som utvecklats kraftigt och som har många fördelar. Ingen värme tillförs – enbart vatten och sand. Det går därför att skära i alla material och tjocklekar. Metoden är mer miljövänlig än laser och billigare. – Vattenskärmaskiner kan bland annat passa kunder som inte kan fullbelägga en laser eller behöver köra i andra typer av material. Vattenskärmaskinerna från LDSA omfattar maskiner i storleksområdet från den minsta 650 x 650 mm upp till den största 8 000 x 3 000 mm. LDSA-maskinerna har hög teknisk nivå, som option finns till exempel två skärhuvuden med femaxlig simultan körning. Högtryckspumparna kommer från KMT Waterjet Systems. Möjlighet finns att kontrollera skärkraft genom att styra det abrasiva flödet av sand. Maskinerna kan också känna av detaljens höjd så att optimalt skärläge uppnås. Maskinen levereras med en högt utvecklad cam-mjukvara där mycket automatik och erfarenhetsdata kommer operatören till godo. LDSA-maskinerna används bland annat av Peugeot, Renault, Goodyear, Michelin F1 med flera. Lichron har en egen serviceorganisation bestående av 15 personer. – Vi har just tecknat ett samarbetsavtal med Euromaint Industry AB. Euromaint-koncernen är en underhållskoncern med tre dotterbolag, Euromaint Rail, Euromaint Industry och Euromaint Tracksupport. Euromaint ägs av Ratos AB, som är ett av Europas största börsnoterade private equity-företag. Det ger vår egen servicepersonal en kraftig förstärkning som ska ta hand om underhåll, både förebyggande och akut, på maskiner efter det att garantitiden gått ut. Vi får en verkligt rikstäckande service organisation. Euromaint har huvudkontor i Skövde med verksamheter i Åmål, Hallsberg och Gävle och planer på fler orter. Totalt har företaget 280 medarbetare. Lichron har idag 70 anställda, varav 25 är lärare. Finns det några utbyggnadsplaner? – Om vi bygger ut så blir det efter modellen teknikcenter med tillhörande teknikgymnasium och utställningshall. Likadant som på de tre befintliga orterna. – Ett problem är visserligen att hitta behöriga lärare i de praktiska ämnena, men vi försöker se till att de som saknar behörighet skaffar sig den genom kompetenshöjning och pedagogisk utbildning på högskola, avslutar Åke Lindberg.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11