23948sdkhjf

Virtuell montering av Scanias lastbilar

Scania är nu i skarpt läge med virtuell montering. Redan förra året genomförde man testprojekt i Oskarshamn— som vi skrev om i Verkstäderna— och i Södertälje. Nu har tekniken börjat användas för kommande bilar.

Scania genomförde nyligen ett pilotprojekt i Oskarshamn där företaget testade digital montering av lastbilshytter. Motsvarande studier kring chassierna gjordes i Södertälje och på båda orterna har man nu gått in i skarp användning av tekniken med delvis olika inriktning. I Södertälje är siktet inställt på att tidigarelägga utvecklingen av monteringsprocesserna i konceptfasen. Traditionellt sett har testmontering på Scania genomförts fysiskt av prototypmekaniker som utvecklat monteringsprocessen manuellt med fysiska prototyper. – Vi gör allt mellan en och tjugo provmonteringar när vi ska införa någon ny komponent på lastbilen. Men bara ett fåtal lastbilar provmonteras i sin helhet, säger Jörgen Fredriksson, chef för provmonteringen. Han nämner som ett exempel att ett verktyg för en gjuten komponent kan kosta en miljon kronor att ta fram. Då måste också komponenten passa. – Vi har fem faser inom vår produktutvecklingsprocess med utgång från konceptfasen. Idag utförs vår testmontering i slutet av fas två, designfasen, och de flesta brukar hålla med om att det är för sent. Vårt mål med att införa virtuell montering var att se om vi kunde flytta utvecklingen av monteringsprocessen till den tidigare konceptfasen, säger Jörgen Fredriksson. Scania har ett mycket stort antal varianter av sina lastbilsmodeller, vilket är en utmaning även hos den mest rutinerade produktionstekniker. – När R-serien började produceras monterade vi 600 utvecklingsbilar och på dessa upptäckte vi 2 500 avvikelser. En hel del av dessa avvikelser var av det slag som vi idag kan identifiera redan i Catia-modellen. Det finns givetvis saker som inte kan simuleras i dator idag. Som hur ett knippe elkablar kan böjas åt sidan av en montör. – Eftersom vi har så många hyttvarianter, har vi tidigare tvingats prioritera och bara provdroppat de mest vanliga modellerna över det fysiska chassiet med motor. Nu kan vi provdroppa samtliga hyttmodeller i datorn, säger Michal Horacek, en av de två ingenjörer i Södertälje som arbetar med virtuella monteringen. Att simulera en provmontering tar tre dagar. Scanias filosofi är att utveckla processer i stället för att göra om dem helt och hållet. Scanias chefer beslöt sig för att rekrytera Michal Horacek, en tekniker inom digital montering, till projektet och han fick en utbildning inom Delmia. – Trots att jag är utbildad mekanisk industriingenjör hade jag ingen erfarenhet av 3D när jag kom in i projektet, säger Michal Horacek. Michal lärde sig programvaran snabbt och kunde sedan arbeta i systemet redan efter två månader. Han gjorde då en sex månaders förstudie där han identifierar hur utmaningar inom montering som tidigare blivit lösta manuellt kan konstrueras bort i en tidigare fas. – För att jag skulle lära mig tekniken har jag simulerat ett antal gamla monteringsutmaningar som redan är lösta. Men numera är det kommande förändringar i lastbilen som jag studerar, säger Michal Horacek.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063