23948sdkhjf

Passar alla svetsare

Öregrunds Marine Service reparerar och bygger om aluminiumbåtar som passagerarfärjor, lotsbåtar, sjöräddningskryssare och arbetsbåtar. Det är svetsjobb som kräver både yrkesskicklighet och bra utrustning.
När maskinparken skulle förnyas för en tid sedan var det ingen tvekan om vilken som var svetsarnas favoritkombination – Aristo Mig 4000 iw i kombination med solidtråd för aluminiumsvetsning OK Autrod 5183.

– Dels för att maskinen är driftsäker, men kanske ännu mer för användarvänligheten, säger platschefen Andreas Andersson. Den är lätt att jobba med och enkel att ställa om mellan olika svetsares personliga önskemål. Det finns inga krångliga menyer utan var och en hittar snabbt sina egna inställningar.

Vid aluminiumsvetsning är det extra viktigt att svetstråden är ren och att den matas jämnt i svetsmaskinen. Det är därför som den här kombinationen av svetsmaskin och tillsatsmaterial slagit så väl ut hos Öregrunds Marine Service och andra liknande verksamheter. Aristo Mig 4000 är utvecklad för krävande svetsning och har stabila egenskaper med både solid- och rörtråd. OK Autrod 5183 är speciellt anpassad för marin användning där man vill ha hög hållfasthet och slagseghet och bra korrosionsmotstånd.

Breddning en specialitet

På varvsområdet har det byggts båtar sedan förra sekelskiftet, men sedan år tillbaka är huvudinriktningen reparationer och ombyggnader. Här finns också en varmhall för vinterförvaring av stora motorkryssare samt serviceverkstad för Anytec aluminiumbåtar. Öregrund lär för övrigt vara enda staden på östkusten där man från land kan se solen gå ner i havet.

– Våra kunder kommer från Sundsvall i norr till Nynäshamn i söder, berättar platschefen Roland Strömberg. Breddning av båtar för att öka bärighet och stabilitet har blivit något av en specialitet för oss.

Vid vårt besök ligger M/S Utö Express i hallen för att breddas en halv meter på varje sida. Det är en passagerarfärja som trafikerar skärgården utanför Nynäshamn och den breddas om för att få ta fler passagerare längre ut i skärgården. Samtidigt förlängs soldäcket akterut. Efter ombyggnaden blir båten 37 m lång och 6,7 m bred med en vikt på 70 ton.

Hårda krav

Båten breddas med aluminiumsektioner som svetsas på skrovets utsida mittemot de invändiga skotten. Varje sektion provtrycks och dokumenteras för att uppfylla Sjöfartsverket krav. Ombyggnaden är gjord enligt ett nyare regelverk än båten så breddningen blir starkare än originalskrovet.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079