23948sdkhjf

AP&T får universitetspris

AP&T har tilldelats Kassels universitets nyinstiftade utmärkelse för enastående kunskaper inom presshärdning.
Utmärkelsen, Certificate of PHS Team Excellence, delades ut i vid AP&T:s Future Forming seminar som anordnades för bilindustrin i Shanghai i mitten av oktober. Hur kan bilindustrin utnyttja nya material och formningsmetoder för att minska fordonsvikt och därmed också bränsleförbrukning och klimatpåverkan? Det var frågan i fokus när AP&T arrangerade Future Forming seminar i Shanghai den 12-13 oktober. Seminariet, där världsledande expertis från AP&T och samarbetspartners föreläste, lockade ett hundratal gäster från såväl OEM:er som leverantörer av material, delar och komponenter.

Kraven på lägre bränsleförbrukning och minskade utsläpp av koldioxid är den främsta drivkraften bakom bilindustrins stora intresse för lättare material och viktbesparande formningsmetoder. Här har AP&T under antal år banat väg för presshärdningstekniken, som ger möjlighet till starkare och lättare konstruktioner.

– Presshärdningstekniken har inneburit en revolution inom bilvärlden och det finns en betydande potential för fortsatt utveckling. Inom AP&T satsar vi stort på kompetensutveckling med både spets och bredd för att också framöver kunna erbjuda våra kunder marknadens bästa totallösningar och support, säger dr. Christian Koroschetz, vid AP&T:s R&D Center.

Under det senaste året har fler än 160 av AP&T:s totalt cirka 450 medarbetare i USA, Asien och Europa utbildats i presshärdning. Kompetensutvecklingen omfattar personal inom alla delar av företaget, från produktutveckling till marknadsföring, försäljning och eftermarknad. En satsning som under seminaret i Shanghai premierades med Certificate of PHS Team Excellence. Utmärkelsen delades ut av prof. dr. Kurt Steinhoff och Agim Ademaj från Kassels universitet.

– Utmärkelsen är ett erkännande som uppmuntrar oss att fortsätta fördjupa vår kompetens på alla plan för att möta framtidens krav, säger Christian Koroschetz.

Frågan är om morgondagens bilar kommer att tillverkas i presshärdat stål, kompositmaterial, varmformad aluminium eller kanske magnesium. Helt klart är att utvecklingen går från traditionellt kallformat stål till att använda en kombination olika material. Under tvådagarsseminariet fick deltagarna tillfälle att ta del av de senaste framstegen inom både material- och processutveckling och blicka in en rad olika teknologier. Intresset var stort, inte minst för lättviktsmaterial som kolfiber, där nya produktionsmetoder har potential att sänka tillverkningskostnaderna betydligt.

Seminariet i Shanghai avslutade AP&T:s globala seminarieturné för 2015, som också inkluderat besök i Yokohama och Detroit. Bland föreläsarna fanns representanter från AP&T, Nanjing StarQ, Bao Steel, CAR (Center for Automotive Research), ASSAB, ESI Group, Cell Impact, SINTEF Raufoss Manufacturing, IWU Fraunhofer och Kassels universitet.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064