23948sdkhjf

EU-projektet halverar mängden skadliga partiklar i bromsar

Hade samma mängd partiklar släppts ut från bilarnas avgasrör hade dagens fordon varit totalförbjudna, enligt experten.
Lagstiftningen har tvingat ner partiklarna från avgasröret till en nivå som är långt under dagens nivåer för skivbromssystem, sammanfattar Ulf Olofsson.

Ulf Olofsson är ansvarig på universitetet för EU-projektet Rebrake. Tillsammans har deltagarna arbetat för att samla in kunskap kring de kemiska och fysikaliska processerna som orsakar skivbromsars alstrande av luftburna nötningspartiklar.

De nyvunna kunskaperna har forskarna sedan använt till att konstruera ett nytt skivbromssystem som reducerar de hälsovådliga, luftburna partiklar med mer än 50 procent.

– De partiklar vi tittar på är mindre än 10 µm. Det är dessa som vi koncentrerats oss på att minska då de kan vara skadliga om de kommer ner i lungorna. Större partiklar än så smutsar ner. Det är dessa vi ser på bilars fälgar. Vanligtvis ger skivbromsar partiklar ifrån 0.2 µm och uppåt, med mest antal partiklar i storlek kring 0.2-0.4 µm.

Hur är då de nya bilbromsarna konstruerade så att antalet skadliga partiklar reducerats med hälften? Ulf Olofsson berättar att det är likadan geometri och kringsystem som tidigare använts.

– Vi har ändrat ytskikten på skivorna och den kemiska sammansättningen av beläggen. Våra tester visar att upp till en reducering om 65 procent av PM10-nivån är möjlig. Om man reducerar emissionerna från bilar med skivbromssystem som cirkulerar runt i Europa med 50 procent så skulle PM10-emissionerna från vägtrafiken i sin helhet minska med mellan 4 till 14 procent.

Enligt Ulf Olofsson finns ingen studie gjord i Sverige ännu vad gäller partikelutsläpp från bilars bromsar. Att de exempelvis står för en viss mängd av partilarna som finns i luften i större städer. På Europanivå finns det emellertid en del studier gjorda, och de visar bland annat att utsläpp från bromsar, däck och andra källor som inte är avgaser står för 50 procent av partklarna genererade av fordon. Dessa utsläpp kommer att öka relativt att kraven på minskade avgasutsläpp blir hårdare.
Läs mer om: KTH
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11