23948sdkhjf

CEVT använder Teamcenter som ”en enda sanningskälla”

CEVT, utvecklingscentrum för framtidens bilar inom Geely-koncernen, var först i världen att använda Teamcenter Product Configurator från Siemens Digital Industries Softwares. Idag använder CEVT i Göteborg Teamcenter som en enda sanningskälla.

PLM-systemet Teamcenter Product Configurator från Siemens Digital Industries Softwares, ska säkerställa kvalité genom hela produktkedjan, från tidig produktplanering till färdig produkt, samt i drift hos kunden.

Genom att använda ett gemensamt konfigurationsspråk och regelverk genom organisationerna kan utvecklingen fokusera på de lösningar som kommer produceras, marknadsföras och säljas. Tanken är att kunder, marknadsorganisationer och återförsäljare därmed ska få stor valfrihet, samtidigt som de guidas till att välja konfigurationer som verkligen går att producera.

Teamcenter Product Configurator har funnits tillgänglig kommersiellt sedan 2017, men redan 2014 installerade CEVT Teamcenter i sin utvecklingsorganisation, och var därmed först i världen med att börja använda Siemens Teamcenter Product Configurator.

Vi har pratat med Ola Jansson, försäljningschef för automotive och transportation hos företaget, för att ta reda på mer om samarbetet mellan CEVT och Siemens Digital Industries Software.

Siemens Digital Industries Software har varit med på CEVTs resa sedan första dag när bolaget startade sin verksamhet. Vi var till och med där och bar in servrarna på plats. Det har varit en spännande period, där vi genom ett intimt samarbete tillsammans utvecklat CEVTs användning av Teamcenter, säger Ola.

CEVT i Göteborg använder Teamcenter Product Configurator som en enda sanningskälla, det vill säga att istället för att använda spridda databaser och Excel-dokument för att hantera produktprogram och variabilitet, används Teamcenter genom hela organisationen. Därigenom ska information gå oförvanskad hela vägen från produktplanering till produktion och eftermarknad.

När vi frågar Ola varför han tror att CEVT valt just Teamcenter svarar han att det förmodligen beror på ett långt tidigare samarbete, i kombination med att de delar samma värdegrunder.

Mycket av den grundläggande förståelsen för Teamcenter och dess breda tillämpningsområden kommer från ett mångårigt användande på CEVTs systerföretag Volvo Cars. Att vi sedan fick upp ett modernt och fungerande system med hjälp av våra lokala resurser i Göteborg på ytterst kort tid 2013, och dessutom med kort varsel, var ju givetvis en bra förutsättning till ett långsiktigt samarbete, säger Ola.

Ola tror även att det faktum att de båda delar samma värdegrunder med en utpräglad team-anda, öppenhet och ansvarstagande, samt en ”det går att göra”-attityd, har hjälpt mycket i samarbetet.

Idag har systemet cirka 8 000 användare inom CEVT och GEELY, främst i Kina, Sverige och Storbritannien.

Ola Jansson, försäljningschef för automotive och transportation hos Siemens Digital Industries Software.
Foto: Siemens Digital Industries Software

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078