23948sdkhjf

Volvo lanserar branschens första autonoma tilläggningssystem

Ny automatiseringsteknik för Assisted Docking från Volvo Penta ska ge kaptenen en helt ny kontroll över att lägga till. Den nya tekniken är enligt Volvo ett viktigt steg mot automatiserad tilläggning och ett enklare liv till sjöss.

Att lägga till kan vara en av de mest stressande och utmanande aspekterna av båtlivet – även för en erfaren kapten, och följderna kan bli stora om något går snett. Tilläggning är en svår konst även under gynnsamma omständigheter, och handlar det sedan om trånga marinor, hårda vindar och starka strömmar kan resultatet bli direkt farligt.

Därför har Volvo Penta nu tagit fram ett nytt system, ett system som enligt bolaget är branschens första helt integrerade system för Assisted Docking. Funktionen Assisted Docking ska ge kaptenen bättre kontroll och hjälpa fartyget att hålla den avsedda kursen när en båt ska läggas till. Detta genom att automatisera kaptenens avsikter och därmed kompensera för variabler som till exempel vind och strömmar.

– När vi lanserade vår joystickteknik 2006 skakade den om hela sjöfartsbranschen genom de nya manöver- och kontrollfunktioner som tekniken innebar för fritidsbåtsägare. Att ta fram innovationer som förändrar spelreglerna är en del av vårt DNA, och vårt Assisted Docking-system är ett nästa steg inom ett enklare båtliv, säger Anders Thorin, produktchef för affärsområdet Electronics på Volvo Penta.

Den nya funktionen Assisted Docking består av den joystick som kontrollerar styrningsinput och den GPS-baserade Dynamic Positioning System-antennen för att veta exakt position och riktning. Kaptenen styr fartyget via joysticken – och informerar därmed systemet om vilken riktning det ska styra i och i vilken hastighet. Sedan tar systemet hänsyn till extrema krafter så som vind och strömmar, och ser till att fartyget följer exakt den kurs som kaptenen valt.

De viktigaste funktionerna i Assisted Docking-systemet är att röra sig i en rät linje utan manuell kompensation, ligga still, möjligheten att rotera runt en fast punkt, automatisk finjustering, samt Side Push för att lägga till med sidan mot kajen.Kaptenen behövs fortfarande vid rodret, men Volvo Pentas Assisted Docking System kompenserar hela tiden för indata från DPS-antennen för att säkerställa att båten rör sig som han eller hon har tänkt sig.

– Assisted Docking är en hybrid mellan automatisk tilläggning och manuell tilläggning. Med vårt team av experter, med allt från mjukvaruutvecklare till testförare, har vi gjort så att det beter sig intuitivt i alla lägen så att vem som helst kan känna sig som en erfaren kapten, säger Ida Sparrefors, chef för affärsområdena Autonomous Solutions och New Business Models på Volvo Penta.

Det nya systemet kommer att finnas tillgängligt under våren 2021 för installation på nya båtmodeller, och för de som vill titta på tekniken kommer den att finnas utställd i Volvo Pentas virtuella monter på Consumer Electronics Show den 11–14 januari 2021.

– Vårt mål har länge varit att göra det lättare för våra befintliga kunder och locka fler människor till att njuta av att åka båt. De som redan är kunder hos Volvo Penta kommer att kunna tillgodogöra sig Assisted Docking-systemet med en relativt enkel uppdatering som kan utföras av en lokal återförsäljare. För den som är ny i båtmiljön hoppas vi att det kommer att innebära det första steget in i den moderna båtvärlden och det första av många nya äventyr som väntar, säger Anders Thorin.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078