23948sdkhjf

Saab:s test blev lyckat – flög med 3D-printad lagning

Ett Gripenplan från Saab har för första gången flugit med en 3D-printad komponent i konceptet Battlefield damage repair. Syftet med konceptet och testflygningen var att testa hur 3D-printade delar kan användas vid reparation av skador ute i fält.

Vid ett slagfält finns inga självklara utfall och hur och vad som skulle kunna skadas på ett flygplan är svårt att förutse. Saab har därför initierat konceptet Battlefield damage repair som syftar till att kunna ta med produktionen till fältet via en 3D-skrivare, istället för att ta med alla möjliga reservdelar.

När det gäller flygplan är det dock extra viktigt att alla delar uppfyller höga standarder eftersom luftrummen utsätter flygplanen för tuffa krav. Därför såg Saab till att göra flera omfattande och noggranna prövningar innan planet testades i luften.

I testet användes en 3D-printad lucka som tillverkades av att originalluckan togs bort från flygplanet och placerades i en skanner. Denna process möjliggjorde i sin tur för en 3D-utskrift av en exakt kopia i materialet PA2200, skräddarsydd för flygplanet.

– Potentialen med detta tillvägagångssätt innebär att underhållspersonal på fältet kan få tillgång till individuellt monterade reservdelar och att man inte längre behöver bryta ner andra flygplan för att hitta exakt rätt del, säger Håkan Stake, chef för utvecklingsprojektet på Saab.

Testflygningen ägde rum ovanför Saabs anläggningar i Linköping och ansågs som en lyckad flygning.

– Den första inspektionen av luckan efter flygningen var mycket positiv och visade att inga visuella strukturella förändringar hade inträffat från flygningen, berättar Håkan.

Nu blir nästa steg att utföra ytterliggare tester samtidigt som Håkan och teamet på Saab kommer fortsätta att titta på alternativa material till PA2200, eftersom materialet som används i 3D-delarna behöver vara väldigt flexibla och tåla kyla i höga höjder.

– När det gäller att öka den operativa tillgängligheten på fältet kommer 3D-printing att vara en spelväxlare, avslutar Ellen Molin, senior vice president och chef för Saabs affärsområde Support och service.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.11