23948sdkhjf

Fordonsindustrin mot ståltullarna

Stålpriset är det högsta sedan 2008 och nytillverkade bilar kan bli flera tusenlappar dyrare till följd av stigande priser, enligt branschorganisationen Bil Sweden.

– Varmförzinkat stål är en sort som vi köper in i stora volymer. Priset på det har ökat från 550 euro per ton i juli 2020, till 1 150 euro per ton nu i maj. Tillverkningen av en personbil kräver i snitt 900 kilo stål, vilket har inneburit att bilar har blivit omkring 5 000 kronor dyrare att tillverka sedan i somras, säger Bil Swedens vd Mattias Bergman till TT.

Vad beror då prisökningen på?

Bil Sweden listar både en stigande efterfrågan eftersom fabrikerna jobbar för högtryck och EUs skyddstullar på stål.

– Fordonsindustrin håller nu på att arbeta ikapp och det är hög efterfrågan på fordon, och det är det som bidrar till stålbristen som driver upp priserna på det vi köper. Men det är inte bara fordonsindustrin som är drabbad, det är likadant för dem som bygger vindkraftverk och andra som är beroende av att köpa in stål, säger Mattias Bergman.

Enligt Kommerskollegium, Sveriges myndighet för utrikeshandel trädde EUs motåtgärder mot USA i kraft juni 2018 och består i höjda tullar på 25 procent på ett stort antal produkter från USA, bland annat järn och stål, olika livsmedel, kosmetika och motorcyklar.

Motåtgärderna infördes efter att USAs dåvarande president infört tullar på import av stål och aluminium. 

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.109