23948sdkhjf

Volvo CE testar bränsleceller

- Detta är verkligen ett spännande steg i utvecklingen mot vår gemensamma vision om ett koldioxidneutralt samhälle, säger Toni Hagelberg, Head of sustainable power på Volvo CE.

Uppstarten av Volvokoncernens första testlaboratorium specifikt avsett för bränsleceller för tunga fordon och maskiner ska markera ett tydligt steg framåt i företagets ambition att vara fossilfritt år 2040.

Testlaboratoriet ligger i Volvo CEs tekniska center i Eskilstuna.

- Bränslecellsteknik är en viktig drivkraft för hållbara lösningar för tyngre entreprenadmaskiner och den här investeringen är ett viktigt verktyg i vårt arbete för att nå målen i Science Based Targets. Laboratoriet kommer även att serva Volvokoncernen globalt, eftersom det är det första i sitt slag att erbjuda den här typen av avancerad testning, säger Toni Hagelberg.

Bränsleceller har en nyckelroll i Volvo CEs övergripande ambitioner inom elektromobilitet tillsammans med elektriska batterilösningar. Ambitionen är tydlig i satsningen på de eldrivna kompaktmaskinerna och mer hållbara lösningar med förbränningsmotorer – och de tre teknologierna samspelar på vägen mot ett koldioxidneutralt samhälle.

Elektriska batterilösningar är idealiska för entreprenadarbeten bland annat i stadsmiljö, men behovet av större batterier för tyngre tillämpningar gör dem olämpliga för större maskiner. Det är här vätgas kommer in som en lovande alternativ teknologi, menar Volvo CE.

- Vätgas kan tillverkas på flera sätt och det är viktigt att ha med ett livscykeltänkande genom hela värdekedjan. Det är inte bara vår forskning och utveckling på testcentret som kommer att ägnas åt att skapa fossilfria lösningar, utan vi kommer också beakta hur vätgasen har producerats, och sträva efter att använda så kallad grön vätgas som är producerad med förnybara energikällor, säger Toni Hagelberg.

Företaget förklarar att enkelt uttryckt fungerar bränslecellerna genom att kombinera väte med syre, och den påföljande kemiska reaktionen producerar elektricitet. Processens enda biprodukt är vattenånga. Bränclecellen fungerar ungefär som ett batteri - men genererar sin elektricitet inne i fordonet i stället för att laddas från en extern källa. Det möjliggör längre räckvidder. 

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.111