23948sdkhjf
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Dela sida
Sponsrat innehåll

Alutrade starkt i oroliga tider

Efter en vår med fokus på omställning och innovation kan aluminiumföretaget Alutrade lägga ett par starka månader bakom sig med den högsta orderingången i företagets historia.

Inställningen under våren har varit "business as usual" och så länge det har kunnat ske under säkra former har verksamheten varit i gång mer eller mindre som vanligt. Under mars och april månad slog företaget all-time-high och hade den högsta orderingången någonsin under företagets 37 år.

- Vi har trots läget haft en riktigt bra vår och vi känner oss glada men väldigt ödmjuka över resultatet. Det kommer en höst också och det finns inget facit för hur kommande tid kommer se ut konjunkturmässigt. Vi är glada för varje vecka vi får glädjen att göra kunderna nöjda och leverera aluminium till olika företag i tillverkningsindustrin", säger Alutrades VD Mattias Söderqvist.

Alutrade levererar aluminiumprofiler till kunder inom ett flertal olika branscher. Branschspridningen - allt från bygg, solskydd och inredning till medicinteknik, fordon och elektronik - gör verksamheten mindre sårbar från nedgångar i enskilda branscher.

- Under Coronakrisen har vissa branscher stannat upp mer eller mindre helt, medan andra har tredubblat sin omsättning. Som aktör i många olika branscher drabbas vi inte lika hårt. En annan viktig faktor är att vi har en flexibel verksamhetsstruktur som gör att vi kan växla upp när det finns behov. Vi är en relativt liten organisation med korta beslutsvägar och vi kan vara lyhörda, flexibla och agera snabbt när det verkligen behövs, vilket har kommit väl till pass den senaste tiden, fortsätter Mattias.

Senaste månaden har Alutrade fördubblat sin produktionskapacitet. Skulle beläggningen bli överfull finns lokala samarbetspartners som kan ombesörja vidareförädling för att platta ut höga produktionstoppar.

- Vi har under våren fått ställa om som så många andra. Medarbetarna har sista månaden arbetat delvis hemifrån då smittspridningen varit som högst här i länet. Hur mycket våra säljare än älskar att vara ute och besöka kunderna, så har det såklart inte varit möjligt sista tiden. Här har vi istället haft digitala möten och med facit i hand så har det fungerat mycket bra. Vi har till och med kunnat erbjuda digitalt fika. På kontoret har vi rustat upp med ny storbildsskärm med kamera och högtalare för till exempel styrelsemöten, säger Mattias.

Alutrade genomför varje årsskifte en kundnöjdhetsundersökning. I år landade betyget på 4,4 av totalt 5.
- Vi är som starkast när det gäller engagemang och vårt kundfokus - vi gör det lilla extra och vi bryr oss! Det är främst där vi lyckas göra stor skillnad, säger Mattias.

Alutrade AB
Box 165
351 04 Växjö
Växjö kommun
Sverige
VAT nummer: SE5562894914

Kontaktperson

CW
Cecilia Wickström
Marknadskommunikation
+46 0470 74 54 11 cecilia.wickstrom@alutrade.se

Sänd till en kollega

0.048